logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Stadion Miejski w Krakowie jest jednym z pierwszych stadionów w Polsce, który został poddany gruntownej modernizacji. Zmiany dotyczyły całej jego bryły. Powstał nowy, przestronny, pojemny i funkcjonalny obiekt. Jest on drugim, obok Stadionu Cracovii, nowym centrum sportowym wybudowanym w ostatnich latach w Krakowie. Pierwszy obiekt piłkarski znajdujący się w miejscu obecnego stadionu wybudowano i oddano do użytkowania w 1953 r. Przez niemal dwadzieścia lat służył piłkarzom Wisły Kraków. Od 1973 r. aż do 2003 r., dokonano nielicznych przeróbek związanych z funkcjonalnością i bezpieczeństwem obiektu. W 2002 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę o budowie nowego Stadionu Miejskiego. 22 października 2004 r. uroczyście rozpoczęto prace. Rozbudowa trwa, a jej zakończenie zostało zaplanowane na wczesną wiosnę 2012 r. W związku z dużymi kosztami inwestycji i finansowaniu niemal w całości z budżetu miasta budowa obiektu została podzielona na części, co pozwoliło na przeprowadzenie modernizacji w kilku etapach. Wyboru głównego wykonawcy dokonano w drodze przetargu, a każda budowana część stanowiła osobne zadanie. Najpierw rozpoczęto budowę trybuny południowej od strony ul. 3 Maja (od października 2004 do czerwca 2006 r.). Równolegle przeprowadzono prace przy budowie trybuny północnej od strony ul. Reymana, którą zakończono w styczniu 2007 r. Obie te trybuny mają bliźniaczą konstrukcję betonowo-stalową, którą wykonała firma Budimex Dromex. Na niej opiera się stalowe zadaszenie dodatkowo podtrzymywane przez odciągi zakotwione w żelbetowych blokach. Elewację stanowi sześć skośnych, betonowych słupów, na których opiera się konstrukcja trybuny. Stopnie trybuny kibiców wykonane zostały z elementów prefabrykowanych ułożonych w dwóch częściach (pod różnym kątem w celu polepszenia widoczności boiska).

Zamów dostęp do artykułu >>