logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice miast, sieci dróg i ulic oraz linii kolejowych standardowo powinny być wyposażane w zabezpieczenia w postaci ekranów akustycznych, które dzięki odpowiedniej konstrukcji oraz specjalnej geometrii mogą niwelować niekorzystne skutki zbyt wysokiego poziomu natężenia dźwięku od ruchu drogowego. Podstawowe zasady działania ekranów akustycznych to pochłanianie i rozpraszanie dźwięku, dyfrakcja (ugięcie) fali akustycznej na górnej krawędzi oraz na bokach ekranu akustycznego. Ekrany akustyczne pochłaniające zbudowane są zazwyczaj z kilku warstw różnego rodzaju materiałów. Podstawa to stalowa, drewniana lub wykonana z tworzyw sztucznych rama i wypełnienie – z wełny mineralnej, drewna, betonu z różnymi dodatkami, np. trocin drzewnych lub porowatych tworzyw sztucznych. Budowa taka powoduje, że ekrany pochłaniające falę dźwiękową są zazwyczaj masywne i nieprzezroczyste. Innym typem mogą być ekrany odbijające, których typowym przykładem są ekrany przezroczyste zbudowane zazwyczaj z grubego szkła bezpiecznego. Ekrany te stosowane są w miejscach, gdzie wymagany jest dostęp do naturalnego światła, szczególnie tam, gdzie chronią niskie kondygnacje bloków mieszkalnych. Mają one jednak mniejszą skuteczność niż ekrany pochłaniające.Stanowią również zagrożenie dla ptaków, które w nie uderzają.Wyjściem jest naklejanie na nich sylwetek drapieżnych ptaków, tak aby zostały ominięte przez mniejsze ptaki.

Zamów dostęp do artykułu >>