logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Wojciech Gosk Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.09

W artykule omówiono czynniki związane z konstrukcją lekkich płyt dynamicznych i przyjmowanymi założeniami teoretycznymi, które wpływają na wartość modułu sztywności podłoża Eνd uzyskiwanego podczas badania. Wykazano, że problemy przy interpretacji wyników badania są konsekwencją przyjęcia założenia sprężystości ośrodka gruntowego i różnego podejścia producentów płyt dynamicznych do przyjmowanych parametrów modelu.

Słowa kluczowe: lekka płyta dynamiczna; sztywność gruntu.

* * *

Light FallingWeight Deflectometer – facts about the Evd subsoil modulus

The paper discusses the factors related to the construction of Light Falling Weight Deflectometers (LFWD) and the adopted theoretical assumptions that affect the value of the Eνd stiffness module obtained during soil test. It has been shown that the problems of interpretation are a consequence of the assumption of the elasticity of the soil medium and the varied approach of LFWD manufacturers in the scope of the adopted model parameters.

Keywords: Light FallingWeight Deflectometer; soil stiffness.

Literatura

[1] Badania i ustalenie zależności korelacyjnych dla oceny stanu zagęszczenia i nośności gruntów niespoistych płytą dynamiczną. 2005. Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
[2] Gosk Wojciech. 2016. „Stiffness estimation of the soil built-in road embankment on the basis of light falling weight deflectometer test”. Procedia Engineering vol. 143: 395 – 402. DOI: 10.1016/j.proeng.2016.06.050.
[3] Lipiński Mirosław. 2013. Kryteria wyznaczania parametrów geotechnicznych. Warszawa. Wydawnictwo SGGW.
[4] Sulewska Maria J. 2009. „Sztuczne sieci neuronowe w ocenie parametrów zagęszczenia gruntów niespoistych”. Studia z zakresu inżynierii (64). Warszawa-Białystok. PAN.
[5] Stamp David H., Michael A. Mooney. 2013. „Influence of Lightweight Deflectometer Characteristics on Deflection Measurement”. Geotechnical Testing Journal vol. 36 (2): 216 – 226. DOI: 10.1520/GTJ20120034.
[6] Vennapusa Pavana K. R., David J. White. 2009. „Comparison of Light Weight Deflectometer Measurements for Pavement Foundation Materials”. Geotechnical Testing Journal vol. 32 (3): 1 – 13.
[7] ZTVE-StB 94. 1994/1997. „Zusätzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für Erdarbeiten im Straßenbau. Forschungsgesellschaft für Straßen und Verkehrswesen”. Köln.

Otrzymano : 07.02.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 26-27 (spis treści >>)