logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Marta Wasilewska Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.04

Głównym celem laboratoryjnych metod oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych jest weryfikacja materiałów przeznaczonych do stosowania w warstwach ścieralnych oraz technologii ich budowy,w celu zapobieżenia śliskości nawierzchni. Ich liczba jest nieporównywalnie mniejsza od liczby sprzętu wykorzystywanego w rzeczywistych warunkach ruchu na drodze. W artykule przedstawiono najważniejsze laboratoryjne metody oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych oraz kierunki prac związanych z ich wdrożeniem.

Słowa kluczowe: właściwości przeciwpoślizgowe; warstwa ścieralna; urządzenie FAP (Friction After Polishing).

* * *

Laboratory methods for evaluation of skid resistance of road pavements

Themain purpose of laboratorymethods for evaluating skid resistance is verification of individual materials and technologies of wearing courses to prevent slippery road surfaces. Their number is incomparably lower than the number of equipment used in traffic conditions on the road. This paper presents the most important laboratory methods for assessing skid resistance and indicates the directions of the further works related to their implementation.

Keywords: skid resistance; wearing course; FAP (Friction After Polishing) machine.

Literatura

[1] Gardziejczyk Władysław,Marta Wasilewska. 2012. „Assessment of skid resistance of asphalt mixtures in laboratory conditions”.Achivesof Civil Engineering(58):521–534.
[2] Hall Jim W.,Kelly L. Smith, Leslie Titus-Glover, James C.Wambold, Thomas J. Yager, Zoltan Rado. 2009. „Guide for pavement friction”. NCHRP Web-only document 108. Contractor’s Final Report NCHRP Project 01-43.
[3] Kowalski Karol, Rebecca S. McDaniel, Jan Olek. 2008. „Development of a Laboratory Procedure to Evaluate the Influence of Aggregate Type and Mixture Proportions on the Frictional Characteristics of Flexible Pavements”. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists (77): 35 – 69.
[4] Roe Peter G., S.A. Hartshorne. 1998. The Polished Stone Value of aggregates and in-service skidding resistance. TRL Report 322. ICE Publishing.
[5] Wasilewska Marta, Paweł Gierasimiuk. 2016. „Urządzenie Wehner/Schulze do laboratoryjnej oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych”. Magazyn Autostrady (6): 24 – 27.
[6] Wasilewska Marta. 2017. „Evaluation of skid resistance of wearing coursemade of Stone Mastic Asphalt in laboratory conditions”. IOP Conference Series-Materials Science and Engineering (245). DOI: 10.1088/1757-899X/245/2/022043.

Otrzymano : 29.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 16-17 (spis treści >>)