prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Budownictwa
ORCID: 0000-0002-4547-2453
mgr inż. Jerzy Howis, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Powodzie są zjawiskiem naturalnym, występującym cyklicznie w wielu regionach świata, także w Polsce. Charakteryzują się określonymi przyczynami powstawania, przewidywalnym zasięgiem, obejmującym doliny rzeczne, oraz wyraźnymi zwiastunami w postaci przyboru wody. Mimo że postęp technologiczny umożliwia coraz skuteczniejsze prognozowanie i przeciwdziałanie skutkom powodzi, ich niszczycielski charakter nadal stanowi poważne zagrożenie dla społeczeństwa oraz infrastruktury komunikacyjnej, głównie dróg, linii kolejowych, mostów i przepustów.
Literatura
[1] Przebieg i skutki wybranych powodzi w dorzeczu Odry od XIX wieku do czasów współczesnych. Seria Publikacji Naukowo-Badawczych IMGW-PIB Warszawa 2021 r.
[2] Wysokowski A, Rowińska W. Krajobraz po powodzi. Polskie Drogi nr 9/97 r.
[3] Sprawozdanie z powodzi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, Lipiec „97 w zakresie infrastruktury mostowej – mosty drogowe i kolejowe. Instytut Badawczy Dróg i Mostów Filia Wrocław, Żmigród-Węglewo lipiec 1997 r.
[4] Dubicki A. Tendencje zmian intensywności opadów w dorzeczu Odry, Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Inżynieria Środowiska, 4, 23-34 Wrocław 1993 r.
[5] Wysokowski A, Śnieżko-Nikończuk W, Howis J, Poślednik I, Regulski M. Wykonanie projektu technicznego odbudowy drogi wojewódzkiej nr 315 na odcinku Nowa Sól – Przyborów w km 47+665 do km 49+473,50 (związanej ze zniszczeniem istniejącego korpusu drogi na przedmiotowym odcinku w wyniku wystąpienia wody z głównego koryta rzeki Odry). Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o. Żmigród 2010 r.
[6] Wysokowski A, Śnieżko-Nikończuk W, Howis J, Poślednik I. Dokumentacja projektowa ujednolicona odcinka przelewowego z uwzględnieniem zmiennych warunków gruntowo-wodnych w ramach odbudowy DW nr 315 na odcinku Nowa Sól – Przyborów w km 47+665 do km49+473,50 (związanej ze zniszczeniem istniejącego korpusu drogi na przedmiotowym odcinku w wyniku wystąpienia wody z głównego koryta rzeki Odry). Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o. Żmigród 2010 r.
[7] Zdjęcie satelitarne: Airbus, CNES/Airbus, Maxar Technologies, Dane mapy: Google 2025.
[8] Lechowska E. Ryzyko powodziowe w miastach nadodrzańskich w kontekście sposobu zagospodarowania obszarów zalewowych. FOLIA GEOGRAPHICA SOCIO-OECONOMICA. 2017; http://dx.doi.org/10.18778/1508-1117.29.04.
[9] Warsztaty pt. „Wzorce i standardy w drogownictwie i mostownictwie – odporność infrastruktury na terenach zalewowych”. Organizatorzy: Polski Kongres Drogowy, Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Urząd Wojewódzki we Wrocławiu, 28 – 29 listopad 2024 r.
Materiały Budowlane 04/2025, strona 101-104 (spis treści >>)