logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej
ORCID: 0000-0002-6617-6290

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

W budownictwie komunikacyjnym, szczególnie drogowym, większość obiektów o średniej i dużej rozpiętości przęsła (powyżej 30 ÷ 35 m), to konstrukcje sprężone, głównie kablobetonowe. Są one ekonomiczne z punktu widzenia budowy, ale wymagają bardzo starannego wykonania ze względu na zagrożenie korozją kabli sprężających. W związku z licznymi awariami wielu mostów sprężonych w Polsce i na świecie, zaczęto zwracać dużą uwagę na ich trwałość. 

Literatura
[1] Lu ZH, Li F, Zhao Y.-G. An investigation of degradation of mechanical behavior of prestressing strands subjected to chloride attacking, 5th International Conference on Durability of Concrete Structures, Shenzhen University, China 2016.
[2] Isecke B, Stichel W. Einfluss baupraktischer Umgebungsbedingungen auf das Korrosionsverhalten von Spannstählen vor dem Injizieren, Forschungsbericht 87 der Bundesanstalt für Materialforschung und prüfung (BAM) Berlin 1982, S. 1/49.
[3] Nürnberger U. Analyse und Auswertung von Schadensfällen an Spannstählen, Forschung Straßenbau und Verkehrstechnik, Heft 308, 1980 Bonn – Bad Godesberg, S. 1/195.
[4] Nürnberger U. Corrosion Induced Failures of Prestressing Steel,OttoGraf Journal, vol. 13, 2012.
[5] Cornelius J., Feitler J.: Epoxy-Coated Prestressing Steel Strand, ASPIRE Spring 2020.
[6] Madaj A. Wpływ wybranych czynników na trwałość mostowych konstrukcji kablobetonowych. Mosty. 2023; 2.
[7] Madaj A, Mossor K. Korozja stali sprężającej w konstrukcjach kablobetonowych. Przyczyny, skutki, zapobieganie, Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej. 2018; 26.
[8] Madaj A, Mossor K. Metody zabezpieczania kabli sprężających przed korozją. Materiały Budowlane. 2020; 4.
[9] Montgomery RK. Design Considerations for Unbonded Post-Tensioning Tendons, ASPIRE Summer 2019.
[10] PN-EN 13670: Wykonywanie konstrukcji z betonu.
[11] ACI 222.2R-01, Corrosion of Prestressing- Steels,ACI Committee 222,American Concrete- Institute 2001.
[12] Isecke B, Mietz J, Schütt K. Temporärer Korrosionsschutz von Spannstählen in unverpressten Hüllrohren, Materials and Corrosion 54 (2003).
[13] Kivisto P, Towell P, Cavallin J. Post-Tensioned Tendon Grouting on the St. Croix River Crossing, ASPIRE Fall 2018.
[14] PN-EN 447: Zaczyn iniekcyjny do kanałów kablowych. Wymagania dotyczące zaczynu iniekcyjnego.
[15] PN-EN 446: Zaczyn iniekcyjny do kanałów kablowych. Metody iniekcji.
[16] PN-EN 445: Zaczyn iniekcyjny do kanałów kablowych. Metody badań.
[17] Post-Tensioning Institute (PTI): PTIM50.3- 12 Guide Specification for Grouted Post Tensioning; PTIM55.1.12 Specification for Grouting of Post-Tensioned Structures,
[18] Post-Tensioning Tendon Installation and Grouting Manual, ver. 2.0, U. S. Department of Transportation. Federal HighwayAdministration, May 2013
[19] Godart B, Lacombe JM,Aubagnac C. Failures of external Tendons in Prestressed Concrete Bridges: Causes, Investigations, Remediation and Prevention, IABSE Conference – Structural Engineering: Providing Solutions to Global Challenges, September 23-25 2015, Geneva, Switzerland.

 

Materiały Budowlane 10/2023, strona 61-64 (spis treści >>)