logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Local analysis of the cracked sharp corner of the prestressed bridge structure in terms of the service loads

dr inż. Michał Betlej, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami
ORCID: 0000-0001-7631-0134
dr inż. Henryk Ciurej, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami
ORCID: 0000-0003-4017-6185
dr inż. Piotr Gwoździewicz, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-8161-3612

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.10.26
Studium przypadku

Streszczenie. Przedmiotem analizy jest nietypowy rzeczywisty obiekt mostowy płytowo-belkowy sprężony w skosie ok. 40°. Po sprężeniu dźwigarów zauważono istnienie pęknięcia w obrębie kątów ostrych na górnej i dolnej powierzchni płyty pomostu. W artykule przedstawiono wyniki analizy lokalnej pracy zarysowanych naroży w rejonie kąta ostrego płyty w aspekcie wpływu obciążeń użytkowych na istniejący stan zarysowań. Opracowano model przestrzenny MES, bazujący w całości na elementach objętościowych. Siatki zbrojenia odwzorowano w postaci płaskich membran o zastępczych właściwościach anizotropowych. Zastosowano obliczenia nieliniowe fizycznie i geometrycznie z modelem pękania betonu. Odtworzono proces i sekwencję sprężania kablami oraz przykładanie pozostałych obciążeń: stałych i użytkowych w trzech ustawieniach. Na każdym etapie obserwowano stan naprężeń i pękania w płycie. Sformułowano wniosek, że rysy powstałe wskutek niewłaściwego wprowadzenia sprężenia zamykają się pod wpływem obciążeń stałych i użytkowych.
Słowa kluczowe: analiza pękania; mosty sprężone; most w dużym skosie; pękanie betonu; pomosty żelbetowe.

Abstract. The subject of the analysis is a real bridge deck composed of beams and slab with an unusual geometry, where support angle is at approx. 40°.After the girders were prestressed, the cracks within the sharp angles were noticed on the upper and lower surfaces of the deck. The aim of this article is to present the result of a local analysis of the sharp angle of the deck in the aspect of the impact of operating loads on the existing state of cracks. A FEM model was developed, based entirely on volume elements. Nonlinear analysis were used with the concrete crack model. The process and sequence of prestressing and the application of the remaining loads is considered. On each of them, a state of stress and cracking in the deck was observed. It was concluded that cracks resulting from improper introduction of prestress are closing under the influence of permanent and service loads.
Keywords: cracking analysis; prestressed bridges; large skew bridge; concrete cracking; reinforced concrete deck.

Literatura
[1] Lusas Manuals, v. 19.1, LUSAS FEA Ltd. London, 2021.
[2] Marks M. Analiza i optymalizacja kompozytów uzbrojonych dwiema rodzinami włókien. IPPT PAN Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej. Studia z zakresu inżynierii. 2003 (49),Warszawa.
[3] German J. Podstawy mechaniki kompozytów włóknistych. Politechnika Krakowska. Kraków 1996.
[4] Jefferson AD. Craft – a plastic-damage- -contact model for concrete. Part I.Model theory and thermodynamic considerations. International Journal of Solids and Structures. 2003. https://doi.org/10.1016/S0020-7683(03)00390-1.
[5] JeffersonAD. Craft – a plastic-damage-contact model for concrete. Part II. Model implementation with implicit return-mapping algorithm and consistent tangent matrix. International Journal of Solids and Structures. 2003. https://doi.org/10.1016/S0020-7683(03)00391-3.
[6] fibModel Code for Concrete Structures 2010. CEB-FIB, Ernst & Sohn. Berlin, 2013.
[7] PN-85/S-10030.Obiektymostowe.Obciążenia.
[8] Rybak M. Obciążenia mostów. Komentarz do PN-85/S-10030. 1989. WKŁ. Warszawa.

Przyjęto do druku: 7.08.2022 r.

 

Materiały Budowlane 10/2022, strona 104-109 (spis treści >>)