logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Krzysztof Falkowski, Doktorant Politechniki Białostockiej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.10.39

W prezentowanym artykule przedstawiono przykład realizacji nawierzchni drogowej wykonanej w technologii lanego betonu cementowego jako uzasadnionej ekonomicznie alternatywy dla nawierzchni asfaltowej. Przedsięwzięcie realizowane było na zlecenie prywatnego inwestora, a przy doborze nawierzchni brano pod uwagę nie tylko koszty budowy, ale również jej trwałość w założonych warunkach użytkowania.

Słowa kluczowe: nawierzchnie betonowe; nawierzchnie drogowe; drogi lokalne; trwałość; anionowa emulsja bitumiczna.

* * *

Local roads surfaces made of cast concrete

The article presents an example of a road surface made of cast concrete as a economically justified alternative to asphalt. The project was carried out on behalf of a private investor, and the selection of the pavement was considered not only the construction costs but also its durability under the assumed conditions of use.

Keywords: concrete pavements; road surfaces; local road; durability; anionic asphalt emulsion.

Literatura
[1] Bołtryk Michał, Edyta Pawluczuk, Krzysztof Falkowski. 2017. „A report on the fabrication of conrete pavement with the application of anionic bitumen emulsion”. Construction and Building Materials 154: 1004 – 1014.
[2] Bołtryk Michał, Dorota Małaszkiewicz. 2013. „Application of anionic asphalt emulsion as an admixture for concrete”. Constuction and Building Materials 40: 556 – 565.
[3]CzarneckiLech,JanDeja,KazimierzFlaga,JózefJasiczak, Wiesław Kurdowski, Jan Małolepszy, Wojciech Radomski, Jacek Śliwiński. 2015. „Mrozoodporność betonu w konstrukcjach mostowych”. BTA (1): 66 – 69.
[4] Falkowski Krzysztof. 2014. „Kompozyty cementowe modyfikowane emulsją bitumiczną”. Materiały Budowlane 508 (12): 45 – 49.
[5] Falkowski Krzysztof. 2015. „Implementacja kompozytów cementowych modyfikowanych emulsją bitumiczną w warunkach przemysłowych”. Materiały Budowlane512(4):50–53.DOI:10.15199/33.2015.04.14.
[6] Falkowski Krzysztof. 2015. „Projektowania i realizacja placu manewrowego z kompozytów cementowych”. BTA (2): 50 – 53.
[7] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. GDDKiA.
[8] OST 06.01 Nawierzchnie z betonu cementowego.
[9] PN-EN 206-1:2014 Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[10] PN-EN 12620+A1:2010 Kruszywa do betonu.
[11] PN-EN 934-2 Domieszki do betonu.
[12] SzydłoAntoni, Piotr Mackiewicz. 2016. Badania i analiza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych. Raport przygotowany przez Politechnikę Wrocławską. BTA (2): 10 – 12.
[13] Szydło Antoni. 2004. Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Teoria, wymiarowanie, realizacja. Kraków. Polski Cement.
[14] Technical Report No 34. 2003. Concrete Industrial Ground Floors – A guide to their Design and Construction, wyd. 3.

Otrzymano: 26.07.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2017, str. 122-124 (spis treści >>)