logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Barbara Rymsza, prof. IBDiM, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
dr inż. Grzegorz AdamczewskiPolitechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
doc. dr Bogumiła Chmielewska, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej 
mgr inż. Tomasz GajdaInstytut Badawczy Dróg i Mostów
dr inż. Krzysztof GermaniukInstytut Badawczy Dróg i Mostów
mgr inż. Marek Wolański, ICOPAL Sp. z o.o.

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.08.13

W artykule przedstawiono wyniki badań warunków termicznych występujących w złączu izolacji wodochronnej z betonem w trakcie wykonywania nawierzchni asfaltowej na obiekcie mostowym. Impulsem do prowadzenia takich badań była potrzeba opracowania nowej hydroizolacji na betonowe pomosty obiektów mostowych. Powinna ona być odporna na zjawisko pęcherzenia występujące w ostatnich latach na wielu obiektach. Badania stanowiły element projektu badawczego zrealizowanego w ramach umowy INNOTECH-K3/IN3/50/229332/NCBR/14 [4].

Słowa kluczowe: pęcherzenie, hydroizolacja, obiekt mostowy.

* * *

Characteristic of thermal conditions in asphalt pavement – concrete joint in bridge system

The paper presents the results of investigations of thermal conditions occurring in the joints of waterproofing insulation with concrete during an asphalt pavement construction on a bridge object. The impulse to conduct such research stemmed from the need to develop a new waterproofing insulation for the decks of bridge objects. This should be resistant to blistering, which has arisen on many sites during recent years. This study was part of a research project carried out under contract INNOTECH-K3/IN3/50/229332/NCBR/14 [4].

Keywords: blistering, waterproofing, bridge object.

Literatura
[1] Chmielewska Bogumiła. 2007. „Destruction of waterproofing membrane on the viaduct deck due to blisters containing hydrogen”. Archive of Civil Engineering LIII (4): 683 – 696.
[2] Czarnecki Lech, Bogumiła Chmielewska, Zbigniew Czarnecki, Marek Wolański. 2004. „Zniszczenie izolacji bitumicznej na żelbetowej płycie estakady spowodowane wydzielaniem wodoru przez beton”. Inżynieria i Budownictwo (10): 534 – 537.
[3] Gajda Tomasz, Krzysztof Germaniuk, Barbara Rymsza. 2016. „Przegląd incydentów powstawania pęcherzy pod hydroizolacją na obiektach mostowych”. Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej (21): 113 – 124.
[4] Raport końcowy projektu LABIM – Labiryntowa hydroizolacja obiektów inżynierskich. Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
[5] Tramer Alfred, Teresa Lipowiecka, Teresa Kordas, Halina Wałęga-Chwastek, Teresa Wala. 2006. „Analiza przyczyn powstawania pęcherzy gazowych na styku warstwy izolacyjnej z betonową płytą estakady”. LAB Laboratoria, Aparatura, Badania (3): 18 – 24.

Otrzymano: 13.06.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 8/2017, str. 43-45 (spis treści >>)