logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

20 grudnia 2015 r. przeprowadzono próbne obciążenie łukowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku. Badania realizowane były przez Politechnikę Gdańską oraz firmy Aspekt i Geo-Bor.

Nowy dwutorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku ma rozpiętość przęsła Lt = 124 m i jest aktualnym rekordzistą Polski w swojej klasie. Obiekt zlokalizowany jest w ciągu linii kolejowej 226 do Portu Gdańsk i położony równolegle w stosunku do znanego mostu wantowego III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. Projektantem przeprawy jest mgr inż. Mirosław Wałęga z BPBK SA w Gdańsku.

Konstrukcję mostu stanowią trzy skrzynkowe łuki bezprzegubowe o strzałce 21,74 m w rozstawie osiowym 6,80 m, zamknięte ściągami w formie trzech rozbudowanych dźwigarów skrzynkowych pomostu. Ortotropowa płyta pomostu podwieszona jest do łuków za pomocą cięgien. Most ma klasyczną nawierzchnię kolejową i jest dostosowany do obciążenia klasy +2. Zaprojektowano go z uwzględnieniem możliwości przeprowadzenia remontu jego części poprzez wyłączenie z ruchu jednego z dwóch torów. Założenie to odzwierciedlono w metodyce realizacji badań odbiorowych, których projekt opracował zespół z Wilde Engineering Sp. z o.o. W próbach statycznych operowano balastem złożonym z zestawu 6 lokomotyw o masie 116 - 120 t, realizując 6 schematów ustawienia. Natomiast w próbach dynamicznych obciążeniem był tabor przemieszczający się po moście z prędkościami 10 - 80 km/h. Stan konstrukcji kontrolowano przez pomiar wartości przemieszczeń, odkształceń, osiadania podpór oraz przyspieszeń.

Badania realizowane przez Politechnikę Gdańską oraz firmy Aspekt Sp. z o.o. i Geo-Bor Sp. z o.o. zakończyły się wynikiem pozytywnym i wnioskiem o dopuszczenie obiektu do eksploatacji, na warunkach zgodnych z założeniami projektowymi.

15.01.2016 r.