Firma LOTOS Asfalt opracowała nowoczesną metodę produkcji asfaltu o ulepszonych właściwościach użytkowych z zastosowaniem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych. "Gumowy asfalt" pozwala m.in. na redukcję hałasu o 3-6 dB w porównaniu do tradycyjnych dróg. W Polsce powstało już ponad 100 km dróg z zastosowaniem „gumowego asfaltu”.
LOTOS Asfalt proponuje nowoczesny, ekologiczny asfalt (MODBIT 25/55-60 CR i MODBIT 45/80-55 CR) modyfikowany polimerami z dodatkiem rozdrobnionej gumy z recyklingu opon samochodowych. Nawierzchnie z takiego materiału, w porównaniu do tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, są ciche i trwałe (zastosowanie w mieszance odpowiedniej ilości miału gumowego pozwala na redukcję hałasu o 3-6 decybeli w porównaniu do tradycyjnych dróg czy też najcichszych dróg betonowych). Charakteryzują się ponadto zwiększoną odpornością na spękania, starzenie i działanie czynników klimatycznych, w szczególności niskich temperatur. Dzięki temu niższe są koszty eksploatacji dróg. Nawierzchnię z gumowego asfaltu można łatwo poddać recyklingowi a odzyskany materiał jest pełnowartościowym produktem, który może być ponownie zastosowany do budowy dróg. Materiał z remontu nie trafia na składowiska odpadów, co pozwala na zmniejszenie zużycia surowców oraz odciążenie wysypisk śmieci.
– Opracowana przez nas technologia wykorzystania miału gumowego do polepszania jakości dróg asfaltowych świetnie wpisuje się w tę tendencję. Warto dodać, że oprócz efektywnego zagospodarowania odpadów, „gumowy asfalt” charakteryzuje się także innymi proekologicznymi właściwościami. Technologia produkcji asfaltu z gumą daje także możliwość wykonania nowoczesnej nawierzchni drogowej redukującej poziom hałasu emitowany przez ruch pojazdów, tym samym przyczyniając się do znacznej poprawy komfortu jazdy i do zmniejszania szkodliwego dla środowiska hałasu komunikacyjnego. Ciche nawierzchnie z asfaltem modyfikowanym gumą są nie tylko ekologiczne, ale i ekonomiczne, gdyż umożliwiają znaczną redukcję a często nawet eliminację ekranów akustycznych. - powiedziała Agnieszka Kędzierska, specjalista z Biura Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt.
Nawierzchnie porowate z zastosowaniem asfaltów gumowych zwiększają też bezpieczeństwo kierowców podczas deszczu poprzez redukcję zjawiska aquaplaningu czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni. W zależności od zawartości procentowej gumowego dodatku i grubości konstrukcji nawierzchni wykonanie 1 km drogi pozwala na zagospodarowanie nawet od 400 do 1200 zużytych opon samochodowych. Asfalt modyfikowany polimerami z dodatkiem gumy MODBIT CR w pełni spełnia wymagania techniczne zawarte w normie klasyfikacyjnej PN-EN 14023:2011 (jest pierwszym takim wyrobem dostępnym w Polsce).
Zależy nam na tym, aby kierowcy poruszali się po polskich drogach szybciej i bezpieczniej, ale również dbając o środowisko naturalne. Dobrym przykładem takiego ekologicznego rozwiązania jest właśnie asfalt z dodatkiem gumy pochodzącej ze zużytych opon, nie tylko pozwala efektywnie zagospodarować odpady gumowe, ale również zwiększa trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni drogowej. – komentuje Andrzej Wyszyński, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA).
Obecnie drogi asfaltowe z wykorzystaniem gumy ze starych opon powstają między innymi w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji i Czechach. W Polsce wybudowano już ponad 100 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych.
Źródło: PSWNA, LOTOS Asfalt
Zdjęcie: LOTOS Asfalt
08.04.2015 r.