logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Firma Baumit, renomowany producent suchych mieszanek tynkarskich, zapraw murarskich i klejących, jak również produktów mokrych do wykończenia elewacji, świętuje w tym roku jubileusz 20-lecia obecności na polskim rynku. Jak wygląda przepis na sukces made by Baumit?

Marka Baumit powstała w 1988 roku z połączenia dwóch austriackich koncernów – Schmid Industrie Holding oraz Wietersdorfer Gruppe. Obecnie Baumit posiada rozległą sieć przedstawicielstw handlowych, filii i zakładów produkcyjnych w 30 krajach środkowej, południowej i wschodniej Europy oraz w Chinach. Jednym z istotniejszych wydarzeń było przejęcie przez SIH (Schmid Industrie Holding), w skład którego wchodzi również Baumit, marki Bayosan, znanej z profesjonalnych produktów przeznaczonych do renowacji budynków.

Baumit w Polsce
Pierwsze biuro firmy Baumit w Polsce powstało w 1994 rok we Wrocławiu. Trzy lata później został otwarto pierwszy zakład produkcyjny w Piotrkowie Trybunalskim, w którym rozpoczęto produkcję gipsu pod marką Baumit, a także tynków gipsowych i produktów mokrych. W 2000 roku uruchomiono linię produkcyjną w drugiej fabryce w Bełchatowie. W 2006 roku siedziba główna Baumit została przeniesiona do reprezentacyjnej kamienicy przy ul. Sukiennice 6 w samym sercu Wrocławia. Rok później powstał kolejny zakład produkcyjny w Łowiczu, który rocznie zaopatruje polski rynek w blisko 250 tys. ton materiałów budowlanych. Okres ten był także wyjątkowy pod względem finansowym. Obroty firmy Baumit przekroczyły 100 mln złotych i stale rosły, aby w 2008 roku przekroczyć już 200 mln zł. Pozwoliło to na dalszą rozbudowę firmy w Polsce.

W kwietniu 2011 roku zakończono budowę fabryki w Pobiedziskach (na zdjęciu powyżej) w województwie wielkopolskim. Ten najnowocześniejszy w Europie zakład produkcyjny specjalizuje się głównie w wytwarzaniu tynków gipsowych, cementowo-wapiennych, zewnętrznych i wewnętrznych, zapraw murarskich oraz klejących a także tynków strukturalnych i farb elewacyjnych.

Nowoczesne wyroby marki Baumit
Szeroka oferta produktowa Baumit w Polsce obejmuje przede wszystkim kompletne systemy ociepleń budynków, tynki maszynowe, cementowo-wapienne i gipsowe, ponadto produkty do układania płytek ceramicznych, materiały do renowacji zabytków, a także jastrychy, wyprawy wierzchnie oraz zaprawy murarskie. W minionych kilkunastu latach firma Baumit wprowadziła na rynek wiele innowacyjnych produktów. Do najważniejszych należą:
- tynk maszynowy gipsowy lekki (2001 r.);
- gips szpachlowy i gładź gipsowa biała (2003 r.); 
- produkty renowacyjne marki Bayosan oraz cienkowarstwowa zaprawa do gazobetonu i silikatów (2004 r.);
- kotwa montażowa do ociepleń StarTrack (wówczas KlebeAnker) (2006 r.);
- samoczyszczący tynk dekoracyjny NanoporTop (wówczas NanoporPutz) (2007 r.);
- samoczyszcząca farba NanoporColor (wówczas NanoporFarbe) (2008 r.);
- produkty o układania płytek (2009 r.);
- masy samopoziomujące Nivello oraz jastrych płynny Alpha (2010 r.);
- tynk maszynowy gipsowy o zwiększonej twardości Ratio Power (2013 r.);
- tynk dekoracyjny CreativTop (2014 r.);
- kleje do układania płytek ProPlus oraz FlexFlow (2014 r.);
- tynk maszynowy gładki MPI 25 Fine (2014 r.);
- tynk regulujący klimat pomieszczenia KlimaWhite (2014 r.).

Warto dodać, że firma Baumit oferuje największą w Europie gamę kolorów produktów przeznaczonych do dekoracji elewacji. Tworzą ją paleta 200 kolorów Baumit Colours of more emotion, gama intensywnych odcieni ArtLine oraz system Life zawierający 888 kolorów podzielonych na 94 grupy kolorystyczne (z których każda zawiera 9 odcieni w jednej tonacji), 6 odcieni bieli oraz 36 nowych kolorów tynków mozaikowych.

Konkurs Fasada Roku
To realizowany od 2007 roku autorski projekt marki Baumit. Głównym założeniem konkursu Fasada Roku jest nagrodzenie firm przyczyniających się do powstania elewacji, na których wykorzystano kompletną technologię Baumit: system ociepleń, system tynkowy z wykończeniem lub program produktów renowacyjnych z wykończeniem. Dotychczas Jury, złożone z architektów, przedstawicieli mediów branżowych i specjalistów z branży budowlanej, oceniło niemal 1000 realizacji z całej Polski. W 2014 roku po raz pierwszy firma Baumit zorganizowała międzynarodową odsłonę plebiscytu pod nazwą Life Challenge 66. Laureaci z wielu krajów Europy, w których swoją siedzibę ma Baumit będą rywalizować o tytuł najlepszej europejskiej fasady. Finał konkursu odbył się 12 czerwca w wiedeńskim Muzeum Sztuki Użytkowej (MAK). W finale o nagrodę główną walczyły również 2 obiekty z Polski.

Baumit pro publico bono
W ciągu 20 lat działalności w Polsce firma Baumit angażowała się też w szereg inicjatyw społecznych. Między innymi w 2005 roku zorganizowano I z V edycję prospołecznej akcji Baumit Kolorowe Emocje, podczas której dzieci mogły  pomalować przygotowane specjalnie makiety budynków oraz wielkoformatowe powierzchnie różnymi kolorami, tworząc bajkowe miasteczka czy największe obrazy świata. W latach 2006 – 2012 firma Baumit uczestniczyła w akcji Murale – „Muralia 2006” i „Stop przemocy”. Nie zabrakło również inicjatyw związanych ze sportem, jak np. Baumit Junior Soccer, Baumit Rally Team czy Mini Mistrzostw Europy Przedszkolaków w piłce nożnej. W 2012 roku firma dołączyła do grona partnerów akcji „Podwodny Wrocław”, której efektem był płot namalowany przez uczniów z wrocławskiego liceum plastycznego. Ogrodzenie osłaniało wówczas plac budowy jednego z hoteli w centrum miasta.

Zdjęcia: Baumit

16.06.2014 r.