logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Ubiegłoroczna (11–12 grudnia 2013 r.) XII Świąteczna Drogowo-Mostowa Żmigrodzka Konferencja Naukowo-Techniczna "Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej" przyciągnęła 120 specjalistów z branży. Eksperci, naukowcy, przedstawiciele firm budowlanych i jednostek administracyjnych dyskutowali o problemach i zjawiskach wynikających z intensywnego rozwoju polskiej infrastruktury drogowej.

Tematem przewodnim tej edycji, podobnie jak czterech poprzednich, były przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej. Sukces konferencji jest dowodem na to, że chociaż przepusty należą do mało spektakularnych i niewzbudzających społecznego zainteresowania obiektów budowlanych, to są niezwykle istotnymi elementami korpusu drogowego, a w środowisku istnieje wyraźna potrzeba informacji na temat ich projektowania, budowy i konserwacji. 

Obszerna tematyka spotkania została podzielona na trzy bloki – sesje „zieloną”, „niebieską”, „czerwoną” – poświęcone zagadnieniom teoretycznym, w tym metodom obliczania i badania przepustów, kwestiom związanym z samym wykonywaniem przedmiotowych konstrukcji, stosowanymi materiałami i technologiami, problemom napraw, renowacji i utrzymania przepustów, wymogom ekologicznym w kontekście projektowania i budowy przejść dla zwierząt oraz wdrażaniu eurokodów w zakresie konstruowania omawianych obiektów. O wysoki poziom merytoryczny wszystkich wystąpień dbała 20-osobowa Rada Naukowa, złożona z profesorów i specjalistów reprezentujących najbardziej znaczące ośrodki akademickie w Polsce.

Po uroczystym otwarciu konferencji i wygłoszeniu referatu wprowadzającego przez prof. UZ dr. hab. inż. Adama Wysokowskiego rozpoczęły się obrady sesji „zielonej”, której przewodniczyli prof. dr hab. inż. Czesław Machelski z Politechniki Wrocławskiej oraz mgr inż. Waldemar Szulc, kierownik Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Na sesję zatytułowaną Konstrukcje przejść dla zwierząt i ich efektywność złożyły się wystąpienia: mgr inż. Magdaleny Lachowicz i prof. dr. hab. inż. Adama Podhoreckiego z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy (Niektóre problemy dotyczące projektowania przepustów i przejść dla zwierząt), mgr inż. Małgorzaty Półtorak, zastępcy naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska GDDKiA Oddział Katowice (Przejścia dla zwierząt w ciągu autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Gorzyczki), mgr Ewy Patalas, doktorantki Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego, oraz prof. UZ dr. hab. inż. Adama Wysokowskiego (Aspekty badań efektywności przejść dla zwierząt pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego w ciągu autostrady A2), mgr inż. Anny Łagockiej-Nowak z firmy ViaCon Polska Sp. z o.o. (Budując drogi, zachowajmy szlaki migracyjne. Jak rekompensować środowisku wpływ wciąż rozwijającej się infrastruktury drogowej i kolejowej na naturalne siedliska zwierząt) oraz prof. WSOWL i UZ dr. hab. inż. Janusza Szelki i mgr. inż. Zbigniewa Kamyka z Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej we Wrocławiu (Pokonywanie wąskich przeszkód terenowych za pomocą konstrukcji składanych).

Prezentacje przedstawione w ramach sesji „niebieskiej” skupione były wokół tematu: Technologie i wykonawstwo przepustów i przejść dla zwierząt. Procedury wykonawcze. Nad porządkiem obrad czuwali prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki oraz mgr inż. Ewa Kałuzińska, dyrektor Polkowickiego Zarządu Dróg Powiatowych. Referaty zostały przygotowane i wygłoszone przez: prof. dr. hab. inż. Czesława Machelskiego (Bezpieczeństwo budowy tunelu pod stokiem narciarskim), mgr. inż. Artura Juszczyka z Uniwersytetu Zielonogórskiego i prof. UZ dr. hab. inż. Adama Wysokowskiego (Rodzaje dróg technologicznych przy budowie przepustów i przejść dla zwierząt), mgr. inż. Tomasza Filipka z firmy HOBAS System Polska Sp. z o.o. (Przepusty wielkośrednicowe z rur CC-GRP pod koleją), mgr. inż. Marcina Cwielonga z Haba-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o. (Nowoczesne przejścia dla zwierząt firmy Haba-Beton), mgr. inż. Rafała Farysia z Amitech Poland Sp. z o.o. (Przepusty i przejścia dla zwierząt z rur CFW-GRP Flowtite produkcji firmy Amitech Poland), mgr. inż. Ryszarda Peruckiego z MC-Bauchemie Sp. z o.o. (Materiały do napraw i zabezpieczeń tuneli w technologii firmy MC-Bauchemie), mgr. inż. Roberta Kaszewskiego z HOBAS System Polska Sp. z o.o. (Charakterystyka rur CC-GRP w przepustach i przejściach dla zwierząt).

Sesję „czerwoną” w drugim dniu konferencji – zatytułowaną Problemy napraw, rekonstrukcji, wzmacniania oraz utrzymania przepustów i przejść dla zwierząt – poprowadzili prof. dr. hab. inż. Adam Podhorecki, i mgr inż. Małgorzata Półtorak. W tej części ze swoimi prezentacjami wystąpili: mgr inż. Łukasz Górecki z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie (Ogrodzenia drogowe kanalizujące ruch i naprowadzające zwierzęta na przejścia nad lub pod drogami), mgr Roland Dobosz z firmy Piomar s.c. (Ewolucja zabezpieczeń herpetologicznych w latach 2012–2013), mgr inż. Maciej Kowal z Politechniki Lubelskiej (Wybrane przepusty i przejścia dla zwierząt pod drogą ekspresową S17), mgr inż. Piotr Mazurowski z Drotest Sp. z o.o. (Konstrukcje z blach falistych Eco-Plate), mgr inż. Jan Bernard Michalski z Ekspert Sp. z o.o. (Zmiany reologiczne w konstrukcjach inżynierskich na przykładzie obiektów gruntowo-powłokowych), mgr inż. Stefan Obłąkowski i mgr inż. Tomasz Grabowski z FPP Consulting Sp. z o.o. (Systemowe wygrodzenia dla płazów).

Ważnym punktem konferencji było Forum Dyskusyjne zorganizowane pod hasłem Ewidencjonowanie konstrukcji przejść dla zwierząt i przepustów z uwzględnieniem stanu technicznego, utrzymania i ich efektywności. Dwugodzinna debata została zaplanowana tak, by każdy z uczestników mógł podzielić się z zebranymi swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami, zadać pytanie specjalistom z różnych dziedzin, a także zaproponować nowe rozwiązania i kierunki dalszych działań w przedmiotowym zakresie. Forum poprowadzili moderatorzy różnych specjalności: prof. dr. hab. inż. Czesław Machelski z Politechniki Wrocławskiej (projektowanie), mgr inż. Edmund Budka z firmy Promost Sp. z o.o., Wrocław (efektywność inwestycji), prof. dr hab. inż. Cezary Madryas z Politechniki Wrocławskiej (stan techniczny), prof. WSOWL i UZ dr hab. inż. Janusz Szelka (utrzymanie obiektów), prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski (ewidencjonowanie).

Patronat honorowy nad konferencją objęli: Rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Związek Mostów Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Dolnośląski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska oraz Polski Kongres Drogowy. Spotkanie możliwe było dzięki pomocy sponsorów: Haba-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o., HOBAS System Polska Sp. z o.o., MC-Bauchemie Sp. z o.o., ViaCon Polska Sp. z o.o. Cennego wsparcia udzieliły także przedsiębiorstwa: Amitech Poland Sp. z o.o., Biuro Inżynierii Drogowej Drotest, FPP Consulting Sp. z o.o., Jordahl & Pfeifer Technika Budowlana Sp. z o.o., Piomar s.c. Soja P., Lachowicz M., Zakład Wyrobów Betonowych TRYKACZ.

Konferencji towarzyszyło wydanie księgi konferencyjnej Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej, w której poruszone zostały najważniejsze zagadnienia dotyczące projektowania, budowy, utrzymania i konserwacji przepustów oraz aktów prawnych regulujących te kwestie. Jest to pierwsze tego typu wydawnictwo w Polsce.

Tekst: Joanna Miciak, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
Zdjęcie: Adam Wysokowski