W Polsce technologia BIM coraz częściej wykorzystywana jest w procesie budowlanym zarówno na etapach projektowania, jak i realizacji inwestycji. Jednak jeszcze bardzo często kojarzy się jedynie z modelowaniem 3D. Należy więc podkreślić, że w przypadku gdy BIM traktuje się jako proces wymiany informacji, to modelowanie jest tylko jedną z jego składowych. Bardzo ważną, ale czy niezbędną? Czy BIM może istnieć bez modelu 3D? Czy z powodu braku takiego modelu jesteśmy zmuszeni rezygnować z wdrożenia BIM na etapie realizacji?

Odpowiedzi na przedstwaione wcześniej pytania można znaleźć na jednej z inwestycji Mostostalu Warszawa, gdzie wprowadzono elementy technologii BIM i wspierające je narzędzia cyfrowe. W firmie tej wytwarzane są prefabrykowane elementy betonowe – segmenty mostu, które zostaną wykorzystane przy budowie dwupasmowej drogi o długości 9,5 km oraz przeprawy mostowej o długości 1,4 km. Zamawiającym jest Duńska Dyrekcja Dróg. Nowe połączenie będzie pełnić funkcję południowej obwodnicy miasta Frederikssund (w północnej części wyspy Zelandia w Danii). Mostostal wyprodukuje łącznie 492 segmenty o wadze ok. 100 t. Miejscem produkcji jest Stocznia Szczecińska, skąd segmenty zostaną przetransportowane drogą morską do miejsca docelowego. Jedną z kluczowych kwestii jest zachowanie wymaganej, bardzo dobrej jakości elementów prefabrykowanych i unikanie błędów wykonawczych.

Przeczytaj cały artykuł >>

inż. Dawid Fedko, mgr inż. Piotr Dymarski, Mostostal Warszawa S.A.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Materiały Budowlane 10/2018, strona 140-141 (spis treści >>)