logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Rada Ministrów przyjęła 30 czerwca br. założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają przyspieszyć realizację inwestycji kolejowych, m.in. dzięki skróceniu terminu wydawania pozwoleń na ich budowę.

Zgodnie z założeniami nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK SA) i samorząd terytorialny będą mogły czasowo zająć nieruchomości, których eksploatacja jest niezbędna do budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Uzyskają również prawo do nieodpłatnego zajęcia na czas realizacji inwestycji kolejowej terenów wód płynących lub dróg publicznych, ale jednocześnie zostaną zobowiązani do wypłaty odszkodowań za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości i spowodowanie szkód w trakcie procesu inwestycyjnego. Czasowe zaś zajęcie nieruchomości nie będzie wymagało zgody ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Takie regulacje prawne mają zapewnić szybszą i sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych bez konieczności dokonywania wywłaszczeń.

Kolejna propozycja to skrócenie terminu wydawania pozwoleń na budowę inwestycji kolejowych – z obecnie obowiązujących 65 dni do 45 dni, licząc od daty złożenia wniosku o wydanie decyzji w tej sprawie. Za przekroczenie tego terminu organ wyższy w stosunku do organu decyzyjnego wymierzy karę 500 zł za każdy dzień zwłoki. 

Założenia do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym przewidują również rozwiązania wspierające rozwój transportu intermodalnego, tj. łączącego dwa różne środki transportu, np. samochodowy z kolejowym. Ma to być ulga w podstawowej opłacie za korzystanie z infrastruktury kolejowej dla przewoźników kolejowych, korzystających z takich przewozów. Rozliczanie zaś tej ulgi ma umożliwić wprowadzenie definicji „towarowych przewozów intermodalnych”.

Źródło: premier.gov.pl

02.07.2014 r.