logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Na posiedzeniu w dniu 5 listopada br. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015”, przedłożoną przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Zatwierdzony przez rząd program zakłada budowę nowej infrastruktury kolejowej oraz modernizację i rewitalizację istniejącej. Uwzględnia też prace przygotowawcze do kolejnych inwestycji, w tym do budowy kolei dużych prędkości.

Wieloletni program przewiduje realizację 140 projektów w latach 2013–2015, których koszt wyniesie 24,9 mld zł. „Na tę kwotą złożą się: środki unijne (13,2 mld zł), publiczne środki krajowe (budżet państwa i Fundusz Kolejowy – 4,4 mld zł), środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych SA (w tym: kredyt z EBI – 3,5 mld zł, emisja obligacji – 3,6 mld zł). Wśród wskazanych projektów: 63 będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” – 20,1 mld zł; 29 zostanie zrealizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych – 0,8 mld zł; 48 zostanie wykonanych na podstawie innych programów – 4,0 mld zł” – informuje CIR.

Wśród ważniejszych przedsięwzięć objętych programem wymieniono:
• modernizację linii kolejowej E65/C-E65 z Warszawy do Trójmiasta,
• modernizację torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem,
• kontynuację i ewentualne dokończenie modernizacji korytarzy E30/C-E30, C20/C-E20, E59 (na odcinku Wrocław-Poznań),
• modernizację newralgicznych odcinków korytarzy dla ruchu towarowego C-E59 „nadodrzanki” i C-E65 „węglówki” oraz poprawę stanu technicznego linii planowanych do włączenia do korytarzy towarowych,
• wdrożenie w Polsce Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który obejmuje ujednoliconą europejską łączność między pociągami GSM-R, oraz ujednoliconego europejskiego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS,
• budowę połączeń kolejowych z portami lotniczymi i morskimi,
• utworzenie alternatywnego połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę, Fosowskie,
• realizację projektów istotnych dla województw, np. rewitalizację i modernizację tzw. „kościerskiego korytarza kolejowego”, modernizację przejazdów kolejowych w województwie lubelskim,
• eliminowanie miejscowych ograniczeń prędkości, m.in. poprawę funkcjonowania węzła warszawskiego i katowickiego,
• poprawę stanu technicznego linii kolejowych oraz bezpieczeństwa na przejazdach i rozjazdach kolejowych.

Realizacja wymienionych inwestycji ma m.in. skrócić czas przejazdu pociągów, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort jazdy podróżnych oraz poprawić warunki przewozów towarowych. Ponadto, transport kolejowy emituje do atmosfery relatywnie mniej dwutlenku węgla niż samochodowy i lotniczy – podkreślono w komunikacie.

Program będzie realizowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a nadzór nad jego wykonaniem będzie sprawował Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Źródło: premier.gov.pl

10.11.2013 r.