logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Każdego roku w całej Polsce stale przybywają tysiące metrów kwadratowych w nowoczesnych biurowcach, a mimo to popyt na nowe powierzchnie biurowe nie słabnie. Taka sytuacja zachęca inwestorów do planowania i realizowania kolejnych obiektów biurowych. Poniżej prezentujemy tylko niektóre z nich.

Bydgoszcz
Na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego dobiegają końca prace przy budowie nowoczesnego biurowca „IDEA Przestrzeń Biznesu”. Na wykonawcę tej inwestycji wybrano firmę Molewski, która złożyła najkorzystniejsza ofertę w postępowaniu przetargowym. Powstający budynek będzie miał sześć kondygnacji i ponad 4 tys. m2 powierzchni biurowej wraz z infrastrukturą użytkową (m.in. salami konferencyjnymi). W garażu podziemnym zaplanowano 54 miejsca postojowe dla samochodów i 35 miejsc dla motocykli i skuterów. A obok budynku powstanie ponad 180 ogólnie dostępnych miejsc parkingowych.

Natomiast przy Placu Kościeleckich, ok. 100 m od Starego Rynku, wyrośnie pięciokondygnacyjny budynek biurowy Immobile K3 z dodatkową funkcją handlowo-usługową. Jego inwestorem jest spółka CDI Konsultanci Budowlani. Biurowiec będzie miał pięć kondygnacji naziemnych i powierzchnię całkowitą 12,5 tys. m2, z czego prawie 8,6 tys. m2zostanie przeznaczone na wynajem. Natomiast w dwupoziomowym parkingu podziemnym przewidziano 80 miejsc parkingowych. Rozpoczęcie budowy biurowca zaplanowano na trzeci kwartał tego roku, a jej zakończenie na czwarty kwartał 2017 roku.

Gdańsk
W ostatnich dniach lutego br. zawisła wiecha na budowie Centrum Administracyjno-Usługowego „Koga”. Generalnym wykonawcą nowoczesnego biurowca, w którym będzie ponad 7 tys. m2 powierzchni biurowej do wynajęcia, jest Korporacja Budowlana Doraco Sp. z. o.o. Biurowiec „Koga” powstaje w sąsiedztwie portu morskiego i Pomorskiego Centrum Logistycznego, a więc w miejscu, gdzie popyt na powierzchnie biurowe jest duży. Ta część Gdańska bowiem dynamicznie się rozwija i wiele firm (głównie z sektora transportu morskiego) chce mieć tu biura. Dodatkowym zaś atutem lokalizacji obiektu jest bliskość nabrzeża portowego oraz tunelu powstającego pod Martwą Wisłą i Trasy Sucharskiego, zapewniających szybki dostęp do dróg krajowych, autostrad i lotniska. Sześciokondygnacyjny biurowiec „Koga” ma spełniać bardzo rygorystyczne kryteria energooszczędności. Znajdą się w nim innowacyjne systemy ogrzewania i chłodzenia, m.in. pompy ciepła powietrze-powietrze z odzyskiem ciepła, a do podgrzewania wody użytkowej zostanie wykorzystywane ciepło uzyskane w procesie chłodzenia biur. Biurowiec „Koga” ma być gotowy jeszcze w tym roku.

Z kolei do biurowca Pomerania Office, który powstanie przy ul. Żabi Kruk 16, pierwsi najemcy mają się wprowadzić w pierwszym kwartale 2016 roku. Na wykonawcę gruntownej modernizacji istniejącego budynku inwestor, UNIMOR Development SA, wybrał firmę DEKPOL SA. Pomerania Office stanowi element projektu rewitalizacji zespołu budynków Gdańskich Zakładach Elektronicznych „Unimor”, zlokalizowanych w ścisłym śródmieściu Gdańska. W planach jest stworzenie w tym miejscu kompleksu nowoczesnych obiektów biurowo-usługowych Pomerania Office Park. W pierwszym etapie powstanie kameralny, czterokondygnacyjny obiekt oferujący ponad 4,6 tys. m2 powierzchni biurowo-usługowej klasy B+. Na dachu budynku zaprojektowano tarasy z widokiem na panoramę zabytkowego centrum Gdańska i Motławę, a na wydzielonym, wewnętrznym dziedzińcu 90 miejsc parkingowych.

Natomiast w Gdańsku Oliwie przy ul. Opackiej Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. realizuje duży projekt biurowy nawiązujący do istniejącej w tym miejscu zabudowy gospodarczej zabytkowego Folwarku Opackiego. W skład kompleksu wchodzi Dworek Saltzmanna powstały w 1760 roku, znany także jako Dworek Ogrodnika. Wokół odnowionego w 2012 roku dworku powstają cztery budynki biurowe klasy A. Pierwszy etap ich budowy zakończył się w czerwcu 2014 roku. Obecnie trwają pracę przy realizacji drugiego etapu inwestycji, który ma się zakończyć w sierpniu tego roku. W gotowym kompleksie do dyspozycji najemców będzie łącznie prawie 5 tys. m2 powierzchni biurowej, a także rozległy dziedziniec z pięknymi ogrodami z bogatą szatą roślinną.  

Katowice
Drugi etap budowy kompleksu biurowo-usługowego Silesia Star przy al. Roździeńskiego, podobnie jak pierwszy, zrealizuje Budimex na zlecenie spółki z giełdowej grupy LC Corp. Wartość podpisanego kontraktu to ponad 61 mln zł netto. W umowie ustalono termin zakończenia robót na 15 sierpnia 2016 roku. Kompleks Silesia Star będzie się składał dwóch budynków biurowo-usługowych, które połączy ogólnie dostępny pasaż. Pierwszy budynek o powierzchni najmu ponad 13 tys. m2 jest już gotowy. Natomiast drugi obiekt ma mieć ok. 14 tys. m2.

Kolejna inwestycja biurowa w centrum stolicy województwa śląskiego powstanie w miejscu młyna parowego, który działał niemal do wybuchu II wojny światowej. Biurowiec Staromiejska13 (nazwa pochodzi od adresu, jaki będzie miał nowy obiekt) ma mieć pięć kondygnacji i ponad 2 tys. tys. m2 powierzchni. Inwestor, spółka jest CH Estates Sp. z o.o., zapowiada, że będzie to budynek klasy A, wzniesiony zgodnie z systemem certyfikacji LEED. Prace budowlane już się rozpoczęły i mają potrwać do początku 2016 roku. Inwestor planuje także uporządkowanie i wyremontowanie otoczenia nowego obiektu, m.in. przejścia prowadzącego z ulicy do budynku i elewacji okolicznych kamienic.

Warszawa
W stolicy popyt na powierzchnie biurowe jest największy w kraju. Nic więc dziwnego, że w wielu rejonach miasta nowe biurowce wyrastają jak grzyby po deszczu i wciąż realizowane są nowe inwestycje. A jedną z nich jest np. budowa 155-metrowego biurowca na rogu al. Jana Pawła II i ul. Grzybowskiej. Obiekt ten, o nazwie Q22, powstaje w miejscu hotelu sieci Mercure „Fryderyk Chopin”, który zakończył swoją działalność w grudniu 2011 roku i został kupiony przez firmę Echo Investment. Prace budowlane przy wznoszeniu nowego budynku rozpoczęły w połowie 2013 roku i zgodnie z planem mają się zakończyć się w maju 2016 roku. Nowy biurowiec będzie miał ponad 91 tys. m2 powierzchni całkowitej, w tym ponad 50 tys. m2 biurowej na wynajem. Parter budynku zajmie reprezentacyjne lobby, piętra od 2 do 14 i od 18 do 39 biura, a na piętrach 14-17 zaplanowano m. in. centrum konferencyjne, klub fitness i część restauracyjną. Natomiast w pięciokondygnacyjnym parkingu podziemnym najemcy będą mieli do swojego użytku prawie 50 miejsc postojowych.

Z kolei firma Erbud SA marcu br. podpisała umowę ze spółką Green Property Group na rozbiórkę istniejącego budynku oraz budowę siedmiokondygnacyjnego biurowca Szucha Premium Offices przy Al. Szucha 17/19. Inwestycja, której koszt oszacowano na ponad 41 mln zł, ma zostać zakończona do końca września 2016 roku. Projekt zakłada, że w nowym budynku powstanie ok. 7,5 tys. m2 powierzchni biurowej, którą uzupełnią sale konferencyjne, restauracje i punkty usługowe, oraz trzypoziomowy garaż podziemny. Atrakcją dla przyszłych najemców mają być kaskadowe tarasy o łącznej powierzchni 1,2 tys. m2 oraz ogród wokół neorenesansowego budynku z 1895 roku, istniejącego na terenie inwestycji.  

Wrocław
W centrum Wrocławia, przy ul. Oławskiej 12, ruszyła w marcu br. budowa nowoczesnego biurowca klasy A o nazwie Twelve. Inwestorem projektu jest grupa i2 Development. Budynek będzie miał siedem pięter i dostarczy na wrocławski rynek ok. 2 tys. m2 powierzchni biurowej o wysokim standardzie. Na dwóch ostatnich piętrach zaprojektowano tarasy widokowe, na których zostaną urządzone małe ogrody. Ponadto, w biurowcu mają być zastosowane proekologiczne systemy obniżające zużycie wody i energii, a tym samym koszty utrzymania obiektu. Inwestycja ma zostać oddana do użytku w czwartym kwartale 2016 roku.

Rozpoczęły się też prace przy budowie biurowca Wrocław 101, który stanie u zbiegu ulic Peronowej i Piłsudskiego (w okolicach Dworca Głównego PKP). Powierzchnia całkowita sześciokondygnacyjnego budynku wyniesie ok. 5,8 tys. m2, a powierzchnia najmu – ok. 4,2 tys. m2. Na parterze zaplanowano część handlowo-usługową, a piętra zajmą biura. Prace budowlane mają potrwać do kwietnia 2016 roku.

18.04.2015 r.