logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Od początku grudnia 2014 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na budowę ok. 80 km dróg ekspresowych.

Aż trzy kontrakty dotyczą drogi ekspresowej S3, która połączy Nową Sól z Legnicą. Docelowa długość tej trasy to prawie 80 km, a koszt jej budowy wyniesie ok. 2, 5 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2018 roku.
19 grudnia 2014 roku Wrocławski Oddział GDDKiA podpisał umowy na realizację w systemie „Projektuj i Buduj” dwóch odcinków tej trasy: od węzła „Nowa Sól Południe” do węzła „Gaworzyce” (16,4 km) oraz od węzła „Gaworzyce” do węzła „Kaźmierzów”(16,9 km). Łączna wartość kontraktów to 803 mln zł. Pierwszy odcinek zrealizuje firma Dragados, a drugi konsorcjum firm Mirbud i Erbedim. Termin realizacji ustalono na 19 czerwca 2018 roku. Zgodnie z umowami, zakres robót obejmuje m.in. budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej, pięciu węzłów drogowych („Nowa Sól Południe”, „Nowe Miasteczko”, „Gaworzyce”, „Drożów” i „Potoczek”), 33 obiektów mostowych oraz Obwodu Utrzymania Drogi.
Natomiast trzecia podpisana umowa dotyczy budowy prawie 14,5 kilometrowego odcinka S3 – od węzła „Kaźmierzów” do węzła „Lubin Północ”. Jego wykonawcą będzie konsorcjum firm Salini/Todini/Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export-Tribex, które zrealizuje zadanie za ok. 561 mln zł.

Kolejna inwestycja, na budowę której podpisano kontrakt na początku grudnia ubiegłego roku, to droga ekspresowa S5 – odcinek od granicy woj. wielkopolskiego do Gniezna. Trasę tę zbuduje konsorcjum firm: Budimex S.A i Ferrovial Agroman S.A Campo de las Naciones. Wartość kontraktu to ponad 476 mln zł, a wykonawca zobowiązał się zrealizować inwestycję w ciągu 22 miesięcy od dnia rozpoczęcia prac (z wyłączeniem okresów zimowych). Umowa obejmuje budowę wraz z niezbędną infrastrukturą ponad 18 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, 3 węzłów drogowych („Mieleszyn”, „Gniezno Północ”, „Kłecko”), 19 obiektów inżynierskich (4 mosty, 5 wiaduktów w ciągu S5, w tym 2 nad linią PKP, i 9 wiaduktów nad S5), 2 Miejsc Obsługi Podróżnych, a także dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu, urządzeń ochrony środowiska, odwodnienia, oświetlenia i ogrodzenia S5 na całym odcinku.

Wkrótce ruszą także prace na budowie ponad 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S8 pomiędzy Mężeninem a Jeżewem. Kontrakt na realizację tej inwestycji białostocki oddział GDDKiA podpisał 22 grudnia 2014 roku z firmą Astaldi S.p.A. Włosi zadeklarowali, że zbudują ten odcinek S8 za ok. 440 mln zł w ciągu 22 miesięcy od dnia podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych). Podpisana umowa przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pasów awaryjnych, a także 2 węzłów („Sikory” i „Kobylin”), 1 mostu, 9 wiaduktów i 7 przejść dla zwierząt. Ponadto, Astaldi od kilku miesięcy buduje już odcinek S8 Zambrów – Mężenin. Firma ta wykona więc cały, prawie 30-kilometrowy, brakujący fragment ekspresowej trasy pomiędzy istniejącą obwodnicą Zambrowa i Wiśniewa a funkcjonującym już odcinkiem S8 Jeżewo – Białystok.  

Źródło: GDDKiA

19.01.2015 r.