logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Wkrótce front robót na polskich drogach powiększy się o trzy nowe inwestycje: budowę pierwszego odcinka S5, obwodnicy Nysy i kolejnego odcinka S8. Łączny koszt tych inwestycji to ponad 1,3 mld zł.
Pierwszy odcinek drogi ekspresowej S5.Dolnośląski Oddział GDDKiA podpisał 31 lipca br. umowę na budowę prawie 15-kilometrowego fragmentu nowej trasy S5 z konsorcjum Budimex - Heilit+Woerner, które oszacowało koszt tej inwestycji na 576,2 mln zł brutto. W ramach inwestycji powstanie m.in. 11 obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej S5, w tym estakada nad linią kolejową i rzeką Barycz długości ok.740 m oraz 2 węzły drogowe „Żmigródek” i „Żmigród”. Ponadto, wykonawca zobowiązał się m.in. do budowy systemu odwodnienia korpusu drogowego oraz dróg wewnętrznych, obsługujących przylegle tereny i urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i ekologicznych, przepustów ekologicznych wraz z systemem ochronno–naprowadzającym itp.). Projekt będzie realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”, a zakończenie inwestycji przewidziano za 30 miesięcy, licząc od daty od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych). Nowa droga ekspresowa S5 ma docelowo połączyć województwo dolnośląskie z krajowym układem drogowym województwa wielkopolskiego i Polski Północnej.
Obwodnica Nysy. Na jej budowę Opolski Oddział podpisał 6 sierpnia br. umowę z konsorcjum firm „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole, które zaproponowało zrealizowanie tej inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj” za nieco ponad 307 mln zł. Obwodnica Nysy powstanie w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41 i ma być gotowa za 32 miesiące od daty podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych). Zgodnie z umową, zadaniem wykonawcy będzie zbudowanie dwujezdniowej trasy w ciągu DK 46 długości 7,4 km oraz jednojezdniowej liczącej 19,1 km w ciągu DK 41. Konsorcjum wzniesie też 14 obiektów mostowych, w tym m.in. 383-metrowy most na Nysie Kłodzkiej (ze 100-metrowym przęsłem nurtowym) oraz zbuduje 4 średnie ronda i węzeł drogowy typu WB, a także 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych. Ponadto, do obowiązków wykonawcy będzie należała również aktualizacja dokumentacji projektowej i dostosowanie rozwiązań projektowych do aktualnych założeń technicznych oraz uzyskanie decyzji wojewody opolskiego, zezwalającej na realizację tej inwestycji.
Droga ekspresowa S8, odcinek Wiśniewo – Mężenin. W przetargu na budowę tego odcinka trasy S8 najkorzystniejszą ofertę pod względem ceny złożyła włoska firma Astaldi, która zaproponowała, że zrealizuje tę inwestycję za 434,8 mln zł. Zgodnie z umową podpisaną 1 sierpnia br., wykonawca zbuduje ok. 15-kilometrowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S8 – od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina – wraz z niezbędną infrastrukturą. Jego zadaniem będzie również budowa dwóch węzłów drogowych: „Kołaki” w ciągu dróg powiatowych nr 1938B i 1984B oraz „Mężenin ” łączący pośrednio S8 z drogą wojewódzką nr 679 i powiatową nr 1973B. Roboty drogowe mają potrwać 22 miesiące licząc od daty podpisania umowy, przy czym do czasu realizacji nie wlicza się zimowych miesięcy. Jak podała GDDKiA, obecnie trwa postępowanie przetargowe na realizację dwóch pozostałych odcinków S8 na Podlasiu: od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa oraz od Mężenina do Jeżewa. Rozstrzygniecie tych przetargów planowane jest jeszcze w tym roku.
Źródło: GDDKiA / 08.08.2014 r.