logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

W artykule omówię błędy, czy swego rodzaju poważne zaniedbania lub wady, z którymi spotkałem się w praktyce jako wykonawca konstrukcji sprężonych. Pomimo podania kilku przykładów, mogę stwierdzić, że są one typowe i pomogą lepiej zrozumieć zagadnienia projektowania i budowy konstrukcji sprężonych.

Błędy projektowe

Projektant nie uwzględnił technologii sprężania. Zjawisko toma różny charakter, często podyktowany tym, że projektanci projektują „gotowy obiekt”, nie doceniając wykonawstwa tego typu konstrukcji. Zdarza się, że skrzydło przyczółka zostanie zaprojektowane w osi kabli sprężających. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby na rysunku dotyczącym betonowania przyczółka zostało to wpisane do uwag. Uważam, że tego typu błędy biorą się z kopiowania gotowych rozwiązań i próby ich dopasowywania do nowej sytuacji. Rozwiązanie jednej sytuacji projektowej spowodowało błąd w drugim miejscu. Nie jest błędem samo skrócenie wspornika, tylko następstwo tej sytuacji – przesunięcie skrzydełka przyczółka, tak aby pasowało do rozwiązania wspornika. W efekcie skrzydełko weszło w oś belki. Betonowanie przyczółka zgodnie z projektem spowodowało kolizję na etapie wykonawstwa (fotografia 1). Zabrakło uwagi o betonowaniu przyczółka do poziomu poniżej zakotwień.

Zamów dostęp do artykułu >>