logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-01-2024

Wręczono nagrody w XXVII edycji konkursu „Polski cement w architekturze”

8 grudnia 2023 r. w Pawilonie Wystawowym Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP)w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia nagród w XXVII edycji konkursu „Polskicement w architekturze”, organizowanego przez SARP oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu. Ocenie poddano 31 obiektów zgłoszonych do konkursu, wykonanych w technologii żelbetowej, przekazanych do użytkowania w 2022 r. Jury pod przewodnictwem arch. Marka Chrobaka, Wiceprezesa SARP, nominowało do finału 15 obiektów, a nagrodzono 5 z nich.

Jak podkreślił podczas uroczystości Krzysztof Kieres, Przewodniczący SPC, przyznane nagrody dają pełny przekrój możliwości betonu, z którego architekci tworzą prawdziwe arcydzieła. Podobnie wybrzmiała wypowiedź Zbigniewa Pilcha, Dyrektora ds. Marketingu i Public Affairs SPC, który stwierdził, że beton – najpowszechniej używany na świecie materiał budowlany nie musi być banalny, co potwierdzili architekci – uczestnicy konkursu swoimi projektami i realizacjami.

Pierwsza nagroda w XXVII edycji konkursu „Polski cement w architekturze” została przyznana za projekt Izby Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy (fotografia), a otrzymała ją Pracownia Bujnowski Architekci. Jury doceniło konsekwentne i umiejętne zastosowanie technologii betonu wylewanego warstwowo. Alegoria idei wielowarstwowości życia i pamięci odzwierciedlona w strukturze i formie architektonicznej tworzy niespotykany mezalians „Pamięci i architektury” – czytamy w uzasadnieniu jury.

Inwestorem Izby Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy jest Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta Stołecznego Warszawy, a wykonawcą Konsorcjum POB Śląsk iMTM Budownictwo.

Dwie równorzędne drugie nagrody wręczono: Pracowni Projektowej Ligas Architekci za projekt obiektu Kino Plenerowe w Suszcu oraz Pracowni db2 architekci za Gimnazjon w okolicach Opola.

Kino Plenerowe w Suszcu powstało w odpowiedzi na potrzeby lokalnej społeczności. Jest to nie tylko scena plenerowa, ale również miejsce spotkań integracyjnych mieszkańców, wybudowane przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, Ziemia Pszczyńska. Jego projekt i realizacja pokazują, jak dysponując małym budżetem, można zrealizować obiekt o ciekawej, indywidualnej architekturze w technologii betonu barwionego w masie z zastosowaniem tradycyjnego szalunku drewnianego.

W przypadku obiektu Gimnazjon nagrodę przyznano za umiejętne i wyważone zastosowanie prefabrykatów betonowyh i znakomite połączenie betonu, szkła oraz drewna, dzięki czemu nadano lekkość i smukłość konstrukcji pawilonu.

W XXVII edycji konkursu „Polski cement w architekturze” przyznano też jedno wyróżnienie, które otrzymała Pracownia INDO Architekci za obiekt Yume House w Krakowie oraz nagrodę specjalną. Otrzymała ją pracownia PL.architekci za Dom betonowy k. Słupcy. Jest to dom mieszkalny, jednorodzinny, w którym beton został wykorzystany w niemal każdym elemencie, a mimo tego rozwiązania architektoniczne nadały bryle i wnętrzu obiektu lekkość i stylowy charakter. Nagrodę specjalną ufundowało Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Krystyna Wiśniewska

Materiały Budowlane 1/2024, strona 88 (spis treści >>)

Inauguracja działania Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych

Warszawie konferencja prasowa inaugurująca działalność Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG). Rada została powołana 1 czerwca ub. roku przez grupę polskich przedsiębiorstw z największym doświadczeniem i sukcesami w ekspansji zagranicznej. Inicjatorem jej utworzenia był Ryszard Florek, Prezes Zarządu spółki Fakro, a wśród założycieli, oprócz Fakro, znaleźli się również przedstawiciele następujących polskich firm z różnych branż i regionów: Adamed; Canpack; Cinkciarz.pl; Columbus Energy; G2APL; Green Holding; InterCars; Maspex; Mercator Medical; Oshee; Rohlig Suus; Selena FM; Synthos; Unimot; Wawrzaszek ISS; Wielton i Wiśniowski.

W konferencji, z ramienia RPPP, uczestniczyli: Ryszard Florek, Przewodniczący Rady Głównej RPPG; Adam Sikorski, Prezes Zarządu Unimot S.A., Czlonek Rady Głównej RPPG; Katarzyna Dubno z Adamedu oraz Grzegorz Piątkowski, Prezes i Michał Broniewicz, Wiceprezes Zarządu RPPG (fotografia 1). Jak podkreślił w swojej wypowiedzi Ryszard Florek (fotografia 2), głównym celem działania tej organizacji jest wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, zwiększenie liczby krajowych firm globalnych oraz budowanie dobrego wizerunku Polski i naszej gospodarki na świecie.

Fot. 1. Przedstawiciele organizatora konferencji. Od lewej: Grzegorz Piątkowski, Prezes RPPG; Michał Broniewicz, Wiceprezes RPPG; Adam Sikorski, Członek Rady Głównej RPPG; Katarzyna Dubno z firmy Adamed; Ryszard Florek, Przewodniczący Rady Głównej RPPG 

Polska od 35 lat działa w ramach gospodarki rynkowej, a od 19 lat jest członkiem Unii Europejskiej, a mimo to rozwija się wolniej niż kraje mające dużą liczbę rodzimych firm globalnych. Dane statystyczne potwierdzają, że im więcej jest takich firm w danym kraju, tym większa zamożność społeczeństwa, np. w Danii liczącej niecałe 6 mln obywateli jest 41 firm wartych ponad 6 mld euro, działających na co najmniej pięciu globalnych rynkach, a w 38-milionowej Polsce tylko 8. W efekcie dochody Duńczyków są średnio dwa razy większe niż Polaków. Firmy globalne zarabiają bowiem pieniądze na rynku globalnym i akumulują je w swoich krajach, dlatego też celem RPPG jest, aby Polska miała jak najwięcej takich firm– stwierdził Prezes Florek.

Fot. 2.Wypowiedź Ryszarda Florka, Przewodniczącego Rady Głównej RPPG 

Rodzime firmy rzadko próbują ekspansji na rynki zagraniczne m.in. z powodu braku odpowiedniej wiedzy oraz wielu przeszkód natury administracyjnej i prawnej. RPPG planuje to zmienić przez wspieranie tych, które chcą działać poza granicami Polski – podkreślano podczas konferencji. Jako obszary, którymi warto się zainteresować, wskazano m.in. Unię Europejską, USA, ale także kraje Zatoki Perskiej.

Obecnie członkami RPPG są przedstawiciele 18 firm, ale zainteresowane tą inicjatywą są już kolejne – powiedział podczas konferencji prasowej Grzegorz Piątkowski, Prezes RPPG. Chcą bowiem skorzystać z wiedzy i doświadczenia tych polskich firm, które już rozwinęły działalność na rynku globalnym i osiągnęły sukces – dodał Adam Sikorski, Członek Rady Głównej RPPG. Natomiast Katarzyna Dubno z Adamedu stwierdziła, że wiedza ta będzie przekazywana również decydentom i administracji różnych szczebli.

Główne zadania Rady

Najważniejsze planowane zadania RPPG, to:

  1. wymiana informacji na temat działalności na rynku globalnym oraz wspieranie ekspansji polskich firm na rynku zagranicznym m.in. przez organizowanie szkoleń i konsultacji;
  2. utworzenie Centrum Kompetencji, czyli bazy kontaktów i wiedzy dotyczącej biznesu globalnego;
  3. wymiana wiedzy i doświadczeń z decydentami na poziomie krajowym i europejskim;
  4. działanie na rzecz zmiany prawa, aby ułatwić firmom konkurowanie na rynkach globalnych oraz usunięcie barier rozwoju polskiej przedsiębiorczości;
  5. organizowanie konferencji, szkoleń, debat w celu kształtowania społecznej świadomości ekonomicznej, aby za rozwój gospodarczy Polski poczuli się odpowiedzialni wszyscy obywatele, a więc zarówno konsumenci, jak i decydenci oraz powołanie docelowo Rzecznika Interesu Gospodarczego.

Budowanie świadomości społecznej

Jak twierdzi Prezes Ryszard Florek, polskim konsumentom i decydentom często brakuje wiedzy ekonomicznej oraz dotyczącej zjawisk zachodzących w gospodarce globalnej. Często nie zdajemy sobie też sprawy z tego, że jeśli będziemy kupować polskie produkty, to wydane pieniądze zasilą polską gospodarkę, a także, że ekspansja zagraniczna polskich firm sprawi, że do kraju będą spływać pieniądze wydawane przez klientów za granicą. Konieczna jest więc edukacja ekonomiczna, a także uświadomienie społeczeństwu, że wpływ na zwiększenie liczby polskich firm globalnych mają wszyscy, począwszy od konsumentów i ich decyzji zakupowych po decydentów. Takiej roli podjęła się RPPG. 

Krystyna Wiśniewska

Materiały Budowlane 1/2024, strona 86 (spis treści >>)

Obowiązek zapewnienia zainstalowania punktów ładowania pojazdów elektrycznych

Julia Przeworska, Kancelaria Radców Prawnych Licht & Przeworska s.c.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z końca października 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 52 327 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).Przez dziesięć miesięcy 2023 r. ich liczba zwiększyła się o 18 912 sztuk, tj. o 55% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. W konsekwencji coraz więcej właścicieli i zarządców nieruchomości interesuje się dostępnymi technologiami dotyczącymi elektromobilności, którą można zdefiniować jako ogół zagadnień dotyczących stosowania i użytkowania pojazdów z napędem elektrycznym. Pojęcie to odnosi się do technicznych i eksploatacyjnych aspektów pojazdów elektrycznych, technologii oraz infrastruktury ładowania. 

Materiały Budowlane 1/2024, strona 83-84 (spis treści >>)