logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-2018-07

Sprzedaż produkcji budowlano--montażowej i produkcja sprzedana budownictwa w okresie pięciu miesięcy 2018 roku

mgr Janusz Kobylarz, Główny Urząd Statystyczny;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.26

Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej zrealizowana w maju br. na terenie kraju w jednostkach budowlanych o liczbie pracujących powyżej 9 osób była większa (w cenach stałych) o 20,8% niż przed rokiem (wobec wzrostu o 8,3% w maju ub. roku i o 19,7% w kwietniu br.). Wzrost sprzedaży produkcji w porównaniu z majem ub. roku odnotowano we wszystkich działach  budownictwa, przy czym największy w jednostkach specjalizujących się w budowie obiektów inżynierii lądowej i wodnej – o 36,8%, (przed rokiem wzrost o 9,9%), w przedsiębiorstwach zajmujących się głównie budową budynków wyniósł 16,6%(wobec wzrostu przed rokiem o 10,9%), a w podmiotach, których podstawowym rodzajem działalności są specjalistyczne roboty budowlane – 4,4% (wzrost o 3,2%). W znacznie większym stopniu zwiększyła się sprzedaż robót o charakterze inwestycyjnym (o 32,0%) niż o charakterze remontowym (o 3,1%).

Przyjęto do druku: 06.07.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 82-83 (spis treści >>)

Produkcja materiałów budowlanych w maju 2018 roku

mgr Małgorzata Kowalska, 

DOI: 10.15199/33.2018.07.25

Z comiesięcznej obserwacji statystycznej prowadzonej przez GUS w przedsiębiorstwach przemysłowych o liczbie pracujących 50 i więcej osób wynika, że w maju 2018 r. nastąpiło widoczne spowolnienie tempa produkcji materiałów budowlanych w porównaniu z majem 2017 r. (tabela). Spośród 43 obserwowanych grup wyrobów tylko w 19 poziom produkcji był większy niż w maju 2017 r. (w notowaniach za kwiecień 2018 r. w 28 grupach), a w 24 wyższy niż w kwietniu 2018 r. (w kwietniu 2018 r. tylko w 16 grupach większy niż w marcu 2018 r.). Słabsze wyniki produkcyjne w maju 2018 r. przełożyły się na spadek wyników za okres styczeń – maj 2018 r., w porównaniu z notowaniami za okres czterech miesięcy 2018 r. Utrzymała się wprawdzie liczba 31 grup wyrobów z dodatnią dynamiką produkcji wytworzonej w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r., ale aż w 32 dynamika produkcji była mniejsza od notowanej za okres styczeń – kwiecień 2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 79-81 (spis treści >>)

Nieprawidłowości w uproszczonych kosztorysach dachów

mgr inż. Krzysztof Patoka, Rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.24

Zdarza się, że praktyka budowlana jest bardzo odległa od dostępnej wiedzy i obowiązujących przepisów. To zjawisko dotyczy wielu krajów i nie zawsze oznacza fatalną jakość budownictwa, ale zawsze znacznie zwiększa prawdopodobieństwo popełnienia błędów budowlanych (fotografia 1), które pogarszają trwałość i energooszczędność budynków. Dodatkowo (czego nie bierze się pod uwagę) często wywołują choroby, z powodu powstania pleśni lub grzybów. Szczególnie dotyczy to dachów, w przypadku których wiele błędów prowadzi do powstania stałych zawilgoceń lub przecieków.

Literatura
[1] Nowicki Dariusz. 2018. „Cena czyni cuda na dachu”. Materiały Budowlane 550 (6): 28 – 29. DOI: 10.15199/33.2018.06.07.
[2] Patoka Krzysztof. 2017. „Skutki niskiej ceny usług dekarskich”. Materiały Budowlane 535 (3): 64 – 65. DOI: 10.15199/33.2017.03.18.

Przyjęto do druku: 22.06.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 76-78 (spis treści >>)

Zachowanie się prętów z pojedynczych kątowników połączonych z blachami węzłowymi „na widelec”

mgr inż. Damian Kukla, prof. dr hab. inż. Aleksander Kozłowski, Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.23

Doniesienie naukowe

Przedstawiono badania doświadczalne oraz analizę zachowania się prętów z pojedynczych kątowników równoramiennych 50 x 50 x 5, rozciąganych osiowo, połączonych z blachami węzłowymi za pomocą połączeń spawanych na tzw. widelec. W takim połączeniu ujawnia się wpływ mimośrodowego przekazania siły osiowej z pręta przez spoiny na blachę węzłową, co powoduje dodatkowe wytężenie zarówno spoiny, jak i pręta. Podczas badań doświadczalnych wykonywano pomiary tensometryczne odkształceń wybranych punktów na ramionach kątownika i w blasze węzłowej.Wykonano również symulacje numeryczne metodą elementów skończonych z wykorzystaniem programu ABAQUS. Na podstawie badań doświadczalnych i analizy komputerowej stwierdzono, że wartość mimośrodu w tego typu połączeniach zmienia się w czasie narastania obciążeń. Początkowo, gdy pręty zachowują się sprężyście, wartość mimośrodu jest równa połowie mimośrodu konstrukcyjnego. Po uplastycznieniu blach węzłowych i ich wygięciu wpływ mimośrodu na wytężenie pręta i połączenia zanika.

Słowa kluczowe: pręty rozciągane z kątowników; połączenia spawane „na widelec”; mimośród w węźle.

Behavior of single angle members connected
to gusset plate 
by ,,fork” joint

Experimental tests and numerical analysis of behavior of single equal angle 50 x 50 x 5 member, axially tensioned, connected with gusset plate by welded fork-like connection has been presented. In such connection the effect of eccentric transmission of axial force frommember through welds to gusset plate is revealed, causing additional stresses in the welds and member. During experimental tests strain gauges were used to measure strain of selected points at angle and gusset plate. Numerical analysis based on finite element method using ABAQUS was also conducted. On the basis of research and computer analysis it was found, that value of eccentric in this type of connection changes as the loads increase. Initially, when the member behave elastically, the value of eccentric is equal to half of the structural eccentricity.After plasticizing of gusset plate the influence of the eccentric on the member and connection vanished.

Keywords: angle tensionmembers; welded fork-like connection; eccentricity in connection.

Literatura
[1] Abaqus CAE Dassault Systemes Simulia Corp.
[2] Barszcz Anna Maria. 2014. „Experimentally assisted modeling of the behaviour of steel angle  prace”. Archives of Civil Engineering (1): 3 – 39. DOI: 10.2478/ace-2014-0001.
[3] Bródka Jan, Aleksander Kozłowski, Ireneusz Ligocki, Jan Łaguna, Lucjan Ślęczka. 2013. Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych. Tom 1. Polskie Wydawnictwo Techniczne.
[4] Cheng Fang, Angus C. C. Lam, Michael C. H.Yam. 2013. „Influence of shear lag on ultimate tensile capacity of angels and tees”. Journal of Constructional Steel Research 84: 49 – 61. DOI: 10.1016/j.jcsr.2018.02.015.
[5] DIN 18800:1990 Stahlbauten. Teil 1: Bemessung und Konstruktion.
[6] Kukla Damian. 2016. „Badanie i analiza połączeń spawanych oraz prętów rozciąganych z mimośrodem”. Praca dyplomowa magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. inż.Aleksandra Kozłowskiego. Rzeszów. Politechnika Rzeszowska.
[7] Kukla Damian, Aleksander Kozłowski. 2016. „Badania doświadczalne spawanych połączeń kątowników nierównoramiennych z blachą węzłową”. Inżynieria i Budownictwo (10): 543 – 547.
[8] PN-EN 10002-1:2004 Metale. Część 1. Próba rozciągania. Metoda badania w temperaturze otoczenia.
[9] PN-EN 1993-1-1:2006 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1. Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[10] PN-EN 1993-1-8:2005 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8. Projektowanie węzłów.
[11] Wichtowski Bernard. 2017. „Wymagania normowe dotyczące spoin pachwinowych i rozkład naprężeń w spoinach podłużnych połączeń zakładkowych”. Inżynieria i Budownictwo (1): 18 – 23.
[12] Zhu H. T., Michael C. H. Yam, Angus C. C. Lam, V. P. Iu. 2009. „The shear lag effect onwelded steel single angle tensionmembers”. Journal of Constructional Steel Research 65: 1171 – 1186. DOI: 10.1016/j.jcsr.2008.10.0054.

Przyjęto do druku: 17.05.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 72-75 (spis treści >>)

BIM w projektowaniu prefabrykowanych hal przemysłowych

Technologia BIM pozwala na stworzenie inteligentnego modelu 3D, dzięki któremu cały proces inwestycyjny łączy w jednym miejscu konstruktorów, planistów, architektów oraz wszystkie niezbędne branże. BIM jest bardzo pomocny w szybkim uruchomieniu procesu inwestycyjnego, a na etapie koordynacji międzybranżowej wręcz niezbędny

Czytaj więcej...

Kolejowe ekrany akustyczne – zasady doboru obciążeń aerodynamicznych

dr inż. Robert Cybulski, Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr inż. Artur Piekarczuk, Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych, Geotechniki i Betonu

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.19

Artykuł przeglądowy

Ekrany akustyczne stanowią obecnie nieodzowny element infrastruktury kolejowej. Pomimo prostej funkcji, jaką pełnią, oraz nieskomplikowanej konstrukcji, ich zastosowanie w praktyce nadal nie jest w pełni uregulowane formalnie. Obecnie nie ma norm projektowych, które kompleksowo obejmują zagadnienia związane z projektowaniem kolejowych ekranów akustycznych. Prowadzi to do stosowania w praktyce różnych podejść projektowych, co przy obecnym stanie wiedzy wydaje się uzasadnione. Artykuł jest próbą usystematyzowania zagadnień projektowania kolejowych ekranów akustycznych w zakresie doboru obciążeń.

Słowa kluczowe: kolejowe ekrany akustyczne; obciążenie wiatrem; obciążenie aerodynamiczne.

Railway noise barrier – principles for selection of aerodynamic loads

Noise barriers are now an indispensable element of the railway infrastructure. Despitethe simple function they perform and the uncomplicated construction, their use in practice is still not fully formally regulated. At present, there are no design standards that comprehensively cover issues related to the design of railway noise barriers. This leads in practice to the application of different project approaches, which seems to be justified at the current state of knowledge. The article is an attempt to systematize procedures related to the design of railway noise barriers in regards to loads selection.

Keywords: railway noise barrier; wind load; aerodynamic action.

Literatura
[1] Friedl Herbert,Michael Reiterer, Hannes Kari. b.d. „Aerodynamic excitation of noise barrier systems at high-speed rail lines. Fatigue analysis”. W IOMAC’11 – 4th International Operational Modal Analysis Conference.
[2] PN-EN 1794-1:2011. Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne – Część 1: Właściwości mechaniczne i stateczność.
[3] PN-EN 1794-1:2018. Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne Część 1: Właściwości mechaniczne i stateczność.
[4] PN-EN 1990:2004. Podstawy projektowania konstrukcji.
[5] PN-EN 1990:2004/A1:2008. Podstawy projektowania konstrukcji. Załącznik A2 – Zastosowanie dla mostów.
[6] PN-EN 1991-1-4:2008. Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-4: Oddziaływania ogólne, Oddziaływania wiatru.
[7] PN-EN 1991-2:2007. Oddziaływania na konstrukcję. Część 2: Obciążenia ruchome mostów.
[8] PN-EN 1993-1-9:2007. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-9: Zmęczenie.
[9] Rail Safety and Standards Board Limite. 2014. Guidance on Loading Requirements for the Design of Railway Structures. GC/GN5612.
[10] Vittozzi Angelo, Gianluca Silvestri, Luisa Genca, Michela Basili. 2017. „Fluid dynamic interaction between train and noise barriers onHigh-Speed-Lines”. Procedia Engineering 199 (styczeń). Elsevier: 290–95. DOI: 10.1016/J.PROENG.2017.09.035.

Przyjęto do druku: 30.05.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 60-62 (spis treści >>)