logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-07-2014

Doświadczenia z wykorzystania narzędzi inżynierskich do oceny skuteczności funkcjonowania systemów wentylacji oddymiającej

mgr inż. Wojciech Węgrzyński, mgr inż. Grzegorz Krajewski
Instytut Techniki Budowlanej

W publikacji przedstawiono najnowsze osiągnięcia inżynierii bezpieczeństwa pożarowego wykorzystywane w codziennej pracy przy projektach systemów wentylacji oddymiającej, wraz z przedstawieniem grupy narzędzi. Porównano je z rozwiązaniami wykorzystywanymi kilka-kilkanaście lat temu, kładąc szczególny nacisk na obecnie dostępne możliwości, jednocześnie prezentując przewidywania w rozwoju technik w przyszłości.

Słowa kluczowe: wentylacja oddymiająca, analizy CFD, warunki techniczne.

* * *

Experience in the use of engineering tools in smoke and heat ventilation systems performance assessment

This article presents the to latest archievements on smoke and heat ventilation systems, and their impact on their design. Modern methods, such as CFD analysis are discussed, along with the changes to those methodologies implemented in past decade and possible future improvements. The focal point of the paper are new capabilities of modern CFD software and evacuation models. In the end of the paper, pros and cons of performance based regulations are discussed, with some final remarks for future law requirements.

Keywords: smoke and heat exhaust system, CFD analysis, numerical analysis.

* * *

Literatura
[1] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z 12 kwietnia 2002 r. (Dz.U. nr 75, poz. 690), z późniejszymi zmianami.
[2] G. Sztarbała, Normalizacja dotycząca obliczeń numerycznych rozprzestrzeniania się dymu i ciepła w obiektach budowlanych, Materiały Budowlane nr 9/2010.
[3] Instytut Techniki Budowlanej, Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – Tekst ujednolicony po nowelizacji z komentarzem, Warszawa 2009 r.
[4] PN-B-02877-4 Instalacje grawitacyjne do odprowadzania dymu i ciepła. Zasady projektowania.
[5] NFPA 204: Standard for Smoke and Heat Venting, 2012 Edition, 2012.
[6] NEN 6098: 2010 Ontw. nl Rookbeheersingssystemen voor mechanisch geventileerde parkeergarages, 2010.
[7] H. Ingason et al., The Metro Project – Final report, Malardalen University 2012: 8, 2012.
[8] Projekt rozwojowy pt.: „Kontrola rozprzestrzeniania się dymu i ciepła w garażach” N R 04 0003 06, Warszawa 2009 – 2012. PD 7974-6.
[9] Sztarbała G., Węgrzyński W., Krajewski G., Wykorzystanie metody gorącego dymu do oceny skuteczności funkcjonowania systemów bezpieczeństwa pożarowego w obiektach budowlanych, Konferencja Bezpieczeństwo Pożarowe Obiektów Budowlanych, Warszawa 2012 r. 

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 26-29 (spis treści >>)

Stan obecny i perspektywy rozwoju budownictwa mostowego w Polsce

Krzysztof Mrówczyński

Ostatnie trzy lata przyniosły przełom w budownictwie mostowym. W pasie dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddano ponad 1600 nowych mostów, wiaduktów i estakad łącznej długości ponad 125 km i powierzchni ok. 2 mln m 2 (dla porównania w latach 2006 – 2010 wzniesiono ich jedynie ok. 700). W porównaniu ze stanem z października 2010 r. oznacza to przyrost liczby wszystkich obiektów mostowych o ponad 35%.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 30-31 (spis treści >>)

Nowe Ogólne Specyfikacje Techniczne dotyczące budowy obiektów mostowych

dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz, Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

13 grudnia 2011 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wydał Zarządzenie Nr 77 powołujące tzw. Komitet Sterujący ds. Ogólnych Specyfikacji Technicznych w Drogownictwie, którego celem jest inicjowanie opracowania Ogólnych Specyfikacji Technicznych (OST) w drogownictwie, kierowanie procesem ich tworzenia oraz kierowanie do rekomendacji (notyfikacji) tych dokumentów.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 32-34 (spis treści >>)

Niektóre aspekty projektowania betonu wysokowytrzymałego o niskim skurczu

dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Beton wysokowytrzymały (beton wysokowartościowy, BWW) charakteryzuje wytrzymałość na ściskanie powyżej 60 MPa. Produkowany jest z cementu o wysokiej wytrzymałości (klasy 52,5) oraz kruszywa łamanego ze skał o dużej wytrzymałości (np. granit, bazalt, sjenit). BWW umożliwia wykonywanie trwałych elementów o wyjątkowo dużej nośności i stosunkowo niewielkiej masie. Początki stosowania betonu wysokowytrzymałego związane są przede wszystkim z konstrukcjami struno- i kablobetonowymi.

* * *

Literatura
[1] Flaga K., Naprężenia skurczowe i zbrojenie przypowierzchniowe w konstrukcjach betonowych, seria Inżynieria Lądowa, Politechnika Krakowska 2011.
[2] Flaga K., Klemczak B., Knoppik-Wróbel A., Wczesne rysy termiczno-skurczowe w ścianach przyczółków, Inżynieria i Budownictwo, 4/2013.
[3] Jasiczak J., Szymański P., Wczesny skurcz betonów modyfikowanych domieszkami, VI Sympozjum Naukowo-Techniczne „Reologia w technologii betonu”, Gliwice, 2004.
[4] Praca zbiorowa pod redakcją Lecha Czarneckiego, Beton według normy PN-EN 206-1 – komentarz, Polski Cement 2004.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 36-38 (spis treści >>)