logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, od początku drugiego kwartału do końca maja br. na polskich drogach ruszyły kolejne budowy, a także podpisano nowe umowy z wykonawcami prac oraz zakończono przetargi na realizację następnych odcinków tras.

Rozpoczęte budowy
Wraz z nadejściem wiosny tempa nabrały prace przy porządkowaniu terenu pod budowę obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25. Zadanie to wykona wybrane w przetargu konsorcjum firm: Mirbud S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „Erbedim” Sp. z o.o. Koszt inwestycji, która ma być gotowa w drugiej połowie 2017 roku, to ponad 359 mln zł. Prawie 19-kilometrowa obwodnica z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach ominie Inowrocław od wschodu i znacznie skróci czas przejazdu kierowców jadących na trasie Toruń – Poznań. Kontrakt przewiduje budowę trzech węzłów drogowych („Latkowo”, „Jacewo” i „Tupadły” ), kilkunastu obiektów inżynierskich, przebudowę istniejącej sieci drogowej, budowę chodników i zatok autobusowych, a także urządzeń ochrony środowiska, m.in. ogrodzenia, przejścia dla zwierząt i montaż ekranów akustycznych.

W kwietniu br. oficjalnie rozpoczęto także budowę obwodnicy Bełchatowa. Koszt przedsięwzięcia to ponad 145 mln zł, a nowa trasa ma być gotowa w pierwszej połowie 2017 roku. Zadaniem wykonawcy – firmy Budimex – jest zbudowanie trzypasmowej drogi długości 11 km, która wyprowadzi ruch tranzytowy, przede wszystkim samochodów ciężarowych, z centrum Bełchatowa i tym samym usprawni przejazd na trasie Wrocław – Warszawa drogą krajową nr 74. W ramach inwestycji mają powstać cztery węzły drogowe, umożliwiające komunikację z drogą krajową 74 i drogami wojewódzkimi nr 484 i 485, a także kilka wiaduktów. Ponadto, zostaną przebudowane wszystkie drogi przecinające nową obwodnicę.

W październiku 2017 roku kierowcy pojadą również obwodnicą Nysy, omijając centrum miasta. Pierwsze prace przy jej budowie już ruszyły. Obwodnica Nysy, która powstanie w ciągu dróg krajowych numer 46 i 41, będzie miała 16,5 km długości. A koszt inwestycji oszacowano na prawie 307,5 mln zł. Na wykonawcę zaś wybrano w przetargu konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe Kraków i Himmel & Papesch Opole. Zgodnie z kontraktem, w ciągu DK nr 46 obwodnica będzie dwujezdniowa (7,4 km), a w ciągu DK nr 41 (ponad 9 km) jednojezdniowa, ale na ok. połowie tego odcinka zaprojektowano układ „2+1”. Powstanie też 14 mostów – w tym 383-metrowa przeprawa przez rzekę Nysę Kłodzką; prawie 304-metrowa estakada nad planowanym kanałem ulgi oraz dwa mosty nad liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i Opola. Ponadto, zaplanowano m.in. pięć skrzyżowań, w tym cztery ronda, 10 zbiorników retencyjnych i drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych, a także 9 przejść dla płazów pod obwodnicą o łącznej długości ponad 180 m.  

Podpisane umowy
10 kwietnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z firmą Strabag umowę na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S3 na odcinku od Sulechowa do węzła Zielona Góra Północ długości 13,4 km. Inwestycja, której koszt wyniesie niemal 299 mln zł, ma być gotowa w sierpniu 2017 roku. Kontrakt zakłada nie tylko budowę nowej jezdni, ale także poprawę parametrów istniejącej. Mają też powstać dwa nowe mosty na Odrze – pierwszy do sierpnia 2017 roku, a oddanie do użytku drugiego zaplanowano na 2019 rok. Zadaniem wykonawcy będzie też zbudowanie przejść dla zwierząt, w tym dwóch dużych nad drogą oraz ogrodzenie całej trasy siatką wysokości 2 m, zagłębioną 0,5 m w ziemi (co ma zapobiec wtargnięciu zwierząt na drogę), a także zamontowanie ekranów akustycznych o łącznej długości ponad 1,5 km.

Kolejna podpisana w kwietniu br. umowa dotyczy budowy ponad 20-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej nr 7 między Ostródą a Olsztynkiem. Termin realizacji tej inwestycji ustalono na czerwiec 2017 roku. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Ostróda Południe – Rychnowo (8,8 km) i Rychnowo – Olsztynek Zachód (11,25 km). Na wykonawcę pierwszego odcinka wybrano w przetargu firmę Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o., a drugiego – Strabag Sp. z o.o. Koszt całej inwestycji to 687,7 mln zł (pierwszego odcinka – 299,2 mln zł, drugiego – 388,5 mln zł). Wykonawcy zbudują także m.in. drogi serwisowe, obiekty inżynierskie i ochrony środowiska oraz wyremontują wybrane drogi lokalne.

Natomiast 6 maja br. GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex na dokończenie budowy obwodnicy Hrubieszowa w ciągu drogi krajowej nr 74. Inwestycja ma być gotowa w ciągu pięciu miesięcy od daty podpisania kontraktu, opiewającego na ok. 40,8 mln zł. Nowy wykonawca ma do zrealizowania ok. 20% prac na całej inwestycji, a w branży drogowej ponad 40%. Jego zadaniem jest też skompletowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w terminie przewidzianym umową. Jednojezdniowa obwodnica Hrubieszowa długości 9,3 km, która prowadzi do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie, otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Natomiast wymiany warstwy ścieralnej nawierzchni doczekała się południowa jezdnia autostrady A4 od granicy z woj. dolnośląskim do węzła „Prądy”. Kontrakt na wykonanie tych prac opolski oddział GDDKiA podpisał 20 maja br. z firmą Strabag Infrastruktura. Wartość kontraktu to ok. 19,2 mln zł brutto. Łączna długość remontowanych odcinków wynosi prawie 30 km. W ramach kontraktu wykonawca wymieni warstwę ścieralną oraz częściowo warstwę wiążącą nawierzchni jezdni, a także dylatacje bitumiczne na obiektach inżynierskich i odwodnienie linowe oraz ustawi nowe bariery ochronne. Prace mają potrwać od 1 czerwca do końca sierpnia tego roku.  

Zakończone przetargi
W przetargu na projektowanie i rozbudowę drogi nr 8 na odcinku od Przeszkody do Paszkowa za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Intercor, która chce zrealizować tę inwestycję za 436,65 mln zł. Inwestycję podzielono na dwa zadania: pierwsze obejmuje odcinek od Radziejowic do Przeszkody długości ok. 9,9 km, a drugie – przebudowę do parametrów trasy S odcinka długości 11,6 km od Przeszkody do Paszkowa. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana po sprawdzeniu, czy firma spełniła wszystkie wymagania zamawiającego oraz po zakończeniu kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Z kolei w przetargu na obwodnicę Radomia firma Dragados zadeklarowała, że zbuduje ją w ciągu 30 miesięcy za 729,4 mln zł i była to najtańsza oferta. Obwodnica Radomia długości 24,6 km powstanie w ciągu drogi ekspresowej S7. Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca zoptymalizuje rozwiązania w otrzymanej dokumentacji projektowej i zaproponuje technologię budowy. Plany przewidują budowę dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym, a także dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego. Mają też zostać zbudowane m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska (zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, system odprowadzania wód opadowych, zieleń itp.) oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.  

GDDKiA wybrała 20 maja br. wykonawcę kolejnej inwestycji drogowej, a mianowicie odcinka południowej obwodnicy Olsztyna. Najkorzystniejszą ofertę na jej budowę złożyło konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu, które zaproponowało cenę 387,5 mln zł i termin realizacji 28 miesięcy. „Po upływie czasu na wniesienie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu oraz po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy. Planowany termin podpisania umowy to lipiec 2015 r.” – czytamy w komunikacie GDDKiA. Południowy odcinek obwodnicy Olsztyna powstanie w ciągu drogi krajowej nr 16 i będzie miał długość 10 km. W ramach inwestycji, realizowanej w formule „Projektuj i buduj”, ma zostać zbudowana dwujezdniowa trasa wraz z drogami serwisowymi, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz węzeł „Olsztyn Południe” na przecięciu obwodnicy z drogą nr 51.

Natomiast w przetargu na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy najkorzystniejszą ofertę złożyły firmy Astaldi, Gϋlermak i Warbud. Wykonawcy zadeklarowali, że zbudują ponad 18-kilometrową trasę łącznie za 2,5 mld zł. Inwestycję, prowadzoną w formule „Projektuj i buduj”, podzielono na trzy odcinki realizacyjne:
• odcinek A, długości ok. 4,6 km – od węzła „Puławska” do węzła „Przyczółkowa”,
• odcinek B, długości ok. 6,45 km – od węzła „Przyczółkowa” do węzła „Wał Miedzeszyński”,
• odcinek C, długości ok. 7,45 km – od węzła „Wał Miedzeszyński” do węzła „Lubelska”.

Obwodnica ma mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Ponadto, w jej ciągu przewidziana jest m.in. budowa: tunelu pod Ursynowem; mostu przez Wisłę; estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym; węzłów: „Ursynów”, „Przyczółkowa”, „Wał Miedzeszyński”, „Patriotów”, a docelowo dodatkowego węzła „Czerniakowska Bis”, usytuowanego na odcinku drogi między węzłami „Przyczółkowa” i „Wał Miedzeszyński”; urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Źródło: GDDKiA

08.06.2015 r.