logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Od 22 stycznia br. podpisano umowy na budowę kolejnych odcinków dróg ekspresowych i dwóch obwodnic miast. Łączna wartość tych inwestycji to ok. 1,9 mld zł.

Trasa S7
Prawie 22-kilometrowy odcinek tej drogi ekspresowej z Nidzicy do Napierek (woj. warmińsko-mazurskie) zrealizują dwie firmy. Wykonawcą pierwszej będzie Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o. o., a drugiej Strabag Sp. z o.o. Łączna wartość umów podpisanych 22 stycznia br. wynosi 492,5 mln zł. Obaj wykonawcy zobowiązali się wykonać swoje zadania w ciągu 20 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). Kontrakty obejmują budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, dróg serwisowych, obiektów inżynierskich, m.in. czterech węzłów drogowych: „Nidzica Północ”, „Nidzica Południe”, „Powierż” i „Napierki, oraz obiektów ochrony środowiska. Zostaną też wyremontowane wybrane drogi lokalne. Jak poinformowała GDDKiA, inwestycję podzielono na dwa krótsze odcinki realizacyjne. Pierwszy obejmuje budowę odcinka Nidzica Północ – Nidzica Południe długości 9,1 km, a drugi budowę odcinka Nidzica Południe – Napierki długości 13, 6 km.

Trasa S3
26 stycznia br. podpisano umowę na realizację czwartego odcinka drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Legnica, łączącego węzeł „Lubin Północ” z węzłem „Lubin Południe”. Długość tego odcinka, który będzie jednocześnie zachodnią obwodnicą Lubina, to 11,3 km. Inwestycję, o wartości prawie 261 mln zł, wykona firma Mota Engil Central Europe w systemie „Zaprojektuj i Buduj”. Termin realizacji określono na 30 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Do zadań wykonawcy będzie należało zbudowanie dwujezdniowej drogi (po dwa pasy ruchu w każdą stronę), pasa awaryjnego, dwóch węzłów drogowych („Lubin Zachód” i „Lubin Południe”), trzech wiaduktów, trzech przejść dla zwierząt (pod drogą) oraz elementów ochrony środowiska, m.in. ogrodzenia, przepustów, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. Według planów GDDKiA, oddanie do ruchu całej drogi ekspresowej S3 Nowa Sól –Legnica (długości ok.81,2 km) ma nastąpić w drugiej połowie 2018 roku. Wcześniej podpisano już umowy na budowę trzech odcinków tej trasy: od węzła „Nowa Sól Południe” do węzła „Gaworzyce” długości 16,4 km, od węzła „Gaworzyce” do węzła „Kaźmierzów” długości 16,9 km i od węzła „Kaźmierzów” do węzła „Lubin Północny” długości 14,4 km. Natomiast budowa piątego odcinka od węzła „Lubin Południowy” do węzła „Legnica II” długości 22,6 km jest na etapie przetargu.

Trasa S8
Umowę na realizację ostatniego podlaskiego odcinka S8 GDDKiA podpisała 28 stycznia br. z konsorcjum Rubau Polska i Construcciones Rubau. Budowana trasa będzie wiodła od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa. Kontrakt opiewa na 454,9 mln zł. Za taką kwotę wykonawca ma wybudować 14,9 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, na której zaprojektowano m.in.: jeden most, siedem wiaduktów i jeden węzeł – „Szumowo” . Powstaną też drogi serwisowe oraz urządzenia ochrony środowiska, w tym 2,5 km ekranów akustycznych, 13 przejść dla zwierząt, a także zbiorniki lęgowe dla płazów. Termin realizacji inwestycji to 22 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych). Podpisanie umowy z konsorcjum Rubau Polska i Construcciones Rubau oznacza, że na wiosną tego roku wszystkie brakujące odcinki podlaskiej S8 (łącznie 44 km) będą już w budowie. Fragment tej trasy od obwodnicy Zambrowa do Jeżewa (z podziałem na dwa pododcinki – do Mężenina i od Mężenina do Jeżewa) realizuje już od ubiegłego roku włoska firma Astaldi.

Trasa S51
Firma Energopol-Szczecin SA za kwotę 394,8 mln zł zbuduje drogę ekspresową S51 na odcinku Olsztyn – Olsztynek. Połączy ona węzeł „Olsztyn Południe”, zaprojektowany w ciągu południowej obwodnicy Olsztyna, z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S51. Jak podkreśla GDDKiA, budowany odcinek drogi S51 umożliwi szybki dojazd z Olsztyna do drogi ekspresowej S7, która obsługuje ruch północ – południe w skali całego kraju. W ramach inwestycji powstanie 13,3 km dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz drogami serwisowymi. Kontrakt, podpisany 6 lutego br., przewiduje również budowę dwóch węzłów drogowych – „Stawiguda” i „Gryźliny”, obiektów ochrony środowiska, a także remont wybranych dróg lokalnych. Nowa trasa powinna być gotowa do połowy 2017 roku.  

Obwodnica Kłodzka
Ponad 197 mln zł to wartość podpisanej 23 stycznia br. umowy na wybudowanie obwodnicy Kłodzka w ciągu drogi krajowej nr 33 wraz z łącznikiem drogi krajowej nr 46. Umowa została zawarta między GDDKiA a Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor spółka z o. o. Inwestycja ta ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta i dzięki temu poprawić bezpieczeństwo na ulicach Kłodzka. Budowana obwodnica będzie miała długość 9,2 km i zostanie zrealizowana w systemie „Zaprojektuj i Buduj”. Oddanie nowej trasy do użytku zaplanowano na grudzień 2017 roku.

Obwodnica Oświęcimia
Budowa tej drogi ma ruszyć na wiosnę. Będzie miała ok. 5 km długości i połączy drogę wojewódzką nr 933 z drogą krajową nr 44. Kontrakt na realizację tej inwestycji w systemie „Zaprojektuj i Buduj” Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie podpisał 13 lutego br. z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Banimex z Będzina. Wartość inwestycji to 95,55 mln zł. Projektowana trasa na głównym odcinku będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, a od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego i ul. Zwycięstwa do skrzyżowania obwodnicy z DK 44 – dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu. Ponadto, zgodnie z kontraktem, wykonawca zbuduje chodniki i ścieżki rowerowe długości ok. 3 km, most na Wiśle wraz z wiaduktem kolejowym oraz pięć rond. Termin zakończenia prac ustalono na koniec września 2017 roku.  

Źródła: www.gddkia.gov.pl i www.zdw.krakow.pl

11.03.2015 r.