logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Wiele dużych i małych polskich dworców kolejowych już wkrótce zmieni swoje oblicze, a niekiedy także i funkcję. Finanse na ten cel zapewni PKP ze środków własnych i budżet państwa, a niektóre duże projekty będą także współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Bydgoszcz
W miejscu starego budynku frontowego dworca Bydgoszcz Główna zostanie wzniesiony jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce, dostosowany do współczesnych standardów obsługi pasażerów i w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będą także sklepy i lokale gastronomiczne. Natomiast budynek zlokalizowany między peronami przejdzie renowację, dzięki której odzyska swój pierwotny wygląd z czasów pruskich. W planach jest również gruntowna modernizacja przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Powstaną też nowe wiaty peronowe. Inwestycję, która ma być oddana do użytku do końca 2015 roku, realizuje konsorcjum firm Budimex S.A. i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Lech Sp. z o.o. Projekt będzie współfinansowany ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a jego koszt oszacowano na ok. 197 mln zł.

Gliwice
Przebudowa gliwickiego dworca kolejowego, wzniesionego w latach 1923-25, to kolejna duża inwestycja, realizowana przez PKP S.A. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych złożyło konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. które wyceniło wartość robót na ok. 137 mln zł. Zgodnie z założeniami projektu, przebudowa dworca ma zapewnić podróżnym komfort i bezpieczeństwo oraz ułatwić im podróżowanie. A jednym z takich ułatwień ma być połączenie korytarzem holu głównego z holem dworca autobusowego. Elementy historyczne, m.in. mozaika w holu głównym i drewniane sufity, zostaną poddane renowacji. Wyremontowana zostanie także elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Natomiast perony i tunele przejdą gruntowną przebudowę. Zainstalowane zostaną np. schody ruchome i windy prowadzące z peronów do holów dworców kolejowego i autobusowego. Ponadto, perony zyskają nową nawierzchnię i zadaszenie z przeszkleniami. Planowany termin zakończenia inwestycji, która będzie współfinansowana ze środków unijnych, to koniec 2015 roku.

Grodzisk Mazowiecki
Na przełom drugiego i trzeciego kwartału 2015 roku zaplanowano zakończenie prac przy przebudowie dworca kolejowego. Inwestycję tę zrealizuje firma CIAŁBUD Wiesław Ciałkowski z Radzymina. Budynek dworca zyska nowy wygląd zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Prace modernizacyjne obejmą m.in. odnowienie i wykonanie nowych tynków wewnątrz obiektu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji, a także odnowienie elewacji.  

Jaworzyna Śląska
Wyremontowany, bezpieczny, komfortowy i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych dworzec ma być gotowy na wiosnę 2015 roku. Obecnie wyłoniony w przetargu wykonawca – Firma Budowlana Eugeniusz Dota z Poznania – prowadzi prace modernizacyjne. W ramach inwestycji zostanie przebudowany budynek dworca i plac dworcowy. Część stropów i dachu, wszystkie instalacje oraz stolarka okienna i drzwiowa zostaną wymienione, a odnowiona elewacja zyska nową iluminację. Gruntowną modernizację przejdzie także część związana z obsługą podróżnych. W holu pełniącym funkcję poczekalni zostaną wymienione posadzki, pomalowane ściany oraz pojawi się nowe oświetlenie. W budynku znajdzie się również kilka pomieszczeń komercyjnych.

Kędzierzyn Koźle
W maju 2014 r. PKP S.A. podpisało umowę z konsorcjum firm Eko-Bud Sp. z o.o. i Chem-Bud Sp. z o.o. na kompleksową przebudowę dworca w Kędzierzynie-Koźlu, pochodzącego z 1915 roku. Zakończenie prac zaplanowano na letnie miesiące przyszłego roku. W ramach inwestycji budynek dworca zostanie przebudowany, dzięki czemu stanie się bezpieczniejszy i przyjazny dla podróżnych, a zwłaszcza osób niepełnosprawnych. Inwestycja obejmie również plac dworcowy. Historyczny wygląd elewacji dworca będzie zachowany, a znajdujące się na niej detale architektoniczne i zabytkowe zegary przejdą gruntowną renowację. Odrestaurowane zostaną również zabytkowe elementy wewnątrz budynku, m.in. wielkoformatowe malowidło ścienne w holu głównym oraz witraże w oknach.  

Łódź
Budowa dworca Łódź Fabryczna to jedna z największych inwestycji kolejowych nie tylko w Polsce, ale i w Unii Europejskiej. Nowa stacja będzie też najnowocześniejszym podziemnym dworcem w kraju. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 1,75 mld zł, z czego miasto ma pokryć 400 mln. Ponad połowę miejskich zobowiązań pokryje UE, ale pod warunkiem ukończenia budowy w terminie, bo jego przekroczenie spowoduje cofnięcie dotacji. Zgodnie z kontraktem, termin zakończenia inwestycji to 30 września 2015 roku. Budowa ma jednak opóźnienia m.in. z powodów technicznych i proceduralnych. Kiedy więc pociągi wyruszą z nowej stacji, dokładnie nie wiadomo. Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być kluczową częścią Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie znajdzie się ogromna stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, a na pierwszym dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi oraz pomieszczeniami technicznymi i biurowymi dla pracowników stacji. Natomiast na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie – oraz boczne – od strony północnej i południowej. Dach dworca Łódź Fabryczna będzie się składał z 10 tys. przezroczystych paneli w kształcie równobocznego trójkąta. Długość boków każdego trójkąta to 1 m. Panele te doświetlą światłem naturalnym najniższe poziomy dworca. W grudniu ubiegłego roku trwał ich montaż Stacja Łódź Fabryczna będzie w stanie odprawić nawet 200 tys. osób dziennie.

Oborniki Śląskie
Dworzec kolejowy w tym mieście, zbudowany w 1858 roku w stylu neoklasycystycznym z elementami neoromańskimi, przejdzie kompleksową modernizację. Rewitalizacji zostanie poddany również położony przy dworcu park, gdzie zostaną odtworzone trejaże i grota skalna oraz pojawią się nowe lampy, ławki i kosze. Planowany termin zakończenia inwestycji, na której realizację PKP podpisało umowę z firmą Budobratex Sp. z o.o. z Legnicy, to wiosna 2015 roku. Pierwotna kolorystyka elewacji dworca i tarasu przylegającego do południowej ściany budynku zostanie odtworzona, tynki wtórne skute, a oryginalne detale architektoniczne zdemontowane i poddane zabiegom konserwatorskim. Dworzec zyska także nową iluminację. Remont przejdzie dach, a wszystkie instalacje zostaną wymienione. Natomiast wnętrze budynku będzie gruntownie przebudowane i dostosowane do współczesnych wymagań podróżnych, w tym również osób niepełnosprawnych. Wiele istniejących pomieszczeń zmieni też swoją funkcję, co ma poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżnych.  

Piła
Zgodnie z kontraktem podpisanym z firmą SKB Sp. z o. o. Sp. k., prace budowlane przy renowacji i modernizacji zabytkowego dworca Piła Główna mają się zakończyć w trzecim kwartale 2015 roku. Po gruntownym remoncie obiekt ma zyskać pierwotny wygląd z XIX wieku, ale wewnątrz znajdą nowoczesne rozwiązania, zapewniające podróżnym komfort i bezpieczeństwo. Dlatego też wszystkie prace przebiegają pod stałym nadzorem konserwatora zabytków.

Rawicz
Tu również trwają prace przy modernizacji dworca, które prowadzi firma SKB Sp. z o.o. sp. k. Oddanie przebudowanego obiektu do użytku zaplanowano na przyszły rok. Po modernizacji dworzec PKP w Rawiczu ma być bardziej funkcjonalny i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Część związana z obsługą podróżnych zyska nową aranżację, a przebudowana elewacja pierwotny wygląd. Ponadto, zostanie przeprowadzony remont dachu i wymiana instalacji. Odnowiony będzie także przydworcowy plac.

Szczecin
Dworzec kolejowy Szczecin Główny do końca 2015 roku zostanie gruntownie przebudowany i unowocześniony. Zadanie to wykona konsorcjum firm Winnicki sp. z o.o. i Maxto sp. z o.o., SKA w formule „Projektuj i Buduj”. Przebudowa szczecińskiego dworca to duży projekt realizowany przez PKP S.A. Oprócz prac w budynku dworca, zakłada on również m.in. remont dwóch peronów i tunelu podziemnego oraz budowę nowej kładki, która połączy dworzec w peronami i ulicą Owocową. Wejście na kładkę będzie prowadziło po schodach ruchomych bezpośrednio z budynku dworca. Inwestycja, której koszt oszacowano na sto kilkadziesiąt milionów złotych, będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

Warszawa
W stolicy w grudniu 2014 r. ruszyła budowa nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia przy Alejach Jerozolimskich. Dotychczasowy budynek dworca, zlokalizowany od strony ulicy Tunelowej, pozostanie niezmieniony i nadal będzie pełnił swoją funkcję. W budowanym od podstaw budynku dworca zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania, zapewniające wysoki standard obsługi podróżnych. Będzie też w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – niewidomych i niedowidzących, o ograniczonych zdolnościach ruchowych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. „Dzięki inwestycji podróżni i mieszkańcy Warszawy zyskują dodatkowy dworzec, który zwiększa tym samym powierzchnię pasażerską na Warszawie Zachodniej – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. – Nowy dworzec będzie gotowy już za rok”. I dodaje „Ten nowoczesny obiekt będzie stanowił pierwszy z elementów powstającego węzła przesiadkowego w tej części Warszawy”.

Wraz z budową nowego budynku Warszawa Zachodnia rozpoczną się też prace przy wznoszeniu kompleksu biurowego West Station, zlokalizowanego w sąsiedztwie dworca. Kompleks ten będzie się składał z dwóch 13-kondygnacyjnych budynków o łącznej powierzchni najmu 67 tys. m2 oraz 3-poziomowego garażu podziemnego. W gronie najemców powierzchni biurowej znajdą się m.in. spółki należące do grupy PKP, tzn. PKP S.A., PKP Informatyka oraz PKP Intercity. Ważnym elementem inwestycji jest również rewitalizacja otoczenia nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. Istniejąca ścieżka rowerowa zostanie przedłużona i połączy nowy budynek dworca z centrum Warszawy, a skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Ppłk. Mieczysława Sokołowskiego „Grzymały” przebudowane. Przy realizacji projektów nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia i kompleksu biurowego West Station PKP S.A. współpracuje z międzynarodową grupą deweloperską HB Reavis.

Kolej zaplanowała także następne prace modernizacyjne na dworcu Warszawa Centralna. Wkrótce bowiem ma ruszyć termoizolacja stropodachu. Roboty te wykona firma Ecofair sp. z o.o., z którą PKP S.A. podpisała umowę. Prace rozpoczną się pod koniec br., a zakończą w pierwszym kwartale 2015 roku. W przyszłym roku Warszawa Centralna ma też zyskać nową elewację szklaną, a w hali głównej zostanie zamontowany system ogrzewania powietrznego.

Źródło: www.pkpsa.pl