logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

M. Majka, K. Maruszczak

 

Żużle stanowią produkty uboczne (odpady) w procesach metalurgicznych, w tym także w hutnictwie żelaza i stali. Żużle wielkopiecowe powstają na skutek stopienia skały płonnej, topników, rudy żelaza i popiołu koksu w wielkim piecu, natomiast żużle stalownicze w procesie wytapiania stali. Żużle te przypominają z wyglądu bazalt,mają dużą gęstość właściwą i objętościową, dużą wytrzymałość na ściskanie i szorstkość oraz niską nasiąkliwość. Żużle stalownicze mają strukturę chropowatą, sześcienną i kanciastą, dzięki czemu mogą być stosowane w budownictwie drogowym.

 

Klasyfikacja odpadów żużlowych

 
 
 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2001 r. nr 112, poz. 1206) dokonano klasyfikacji odpadów żużlowych (tabela). Pomimo tak wielu rodzajów żużli powstających w procesach metalurgicznych, tylko niektóre z nich, m.in. żużle z procesów wytapiania (stalownicze i wielkopiecowe), nadają się do zastosowania w drogownictwie.

Zamów dostęp do artykułu >>