logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Robert Ziółkowski Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.10

Rozwój Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) wymaga bardzo dobrej jakości danych o ruchu, zbieranych w czasie rzeczywistym. Tradycyjna metoda ręcznego notowania staje się niewystarczająca.W artykule przedstawiono stosowane obecnie techniki oraz dokonano ich klasyfikacji z uwagi na sposób detekcji pojazdów i konieczność ingerencji w konstrukcję nawierzchni drogowej.

Słowa kluczowe: ruch drogowy; parametry ruchu drogowego; techniki pomiarowe.

* * *

Modern techniques utilized in traffic data collection

The development of Intelligent Transportation Systems (ITS) requires high quality traffic data in real-time. Traditional manual counts become insufficient. The paper presents measurement techniques utilized in traffic counting and their classification in regard to vehicle detection technique and the necessity of invasion into road construction.

Keywords: traffic data; traffic parameters; measurement techniques.

Literatura

[1] Bella Francesco,Alessandro Calvi, Fabrizio D’Amico. 2014. „Analysis of driver speeds under night driving conditions using a driving simulator”, Journal of Safety Research, Volume 49 (45): e1 – 52.
[2] Constantinous Antoniou, Balakrishna Ramachandran, Haris N. Koutsopoulos. 2011. „A Synthesis of emerging data collection technologies and their impact on traffic management applications”. European Transport Research Review, Vol. 3 (3): 139 – 148.
[3] http://www.cat-traffic.pl/wp-content/uploads/EasyCOUNT.pdf (dostęp 18.01.2018 r.).
[4] http://www.trafficvision.com (dostęp 18.01.2018 r.).
[5] https://trl.co.uk (dostęp 21.01.2018 r.).
[6] https://www.viatraffic.de/en/ (dostęp 21.01.2018 r.).
[7] Jenelius Erik, Haris N. Koutsopoulos. 2013. „Travel time estimation for urban road networks using low frequency probe vehicle data”. Transportation Research Part B: Methodological, Volume 53: 64 – 81
[8] Leduc Guillaume. 2008. „Road Traffic Data: CollectionMethods andApplications”. JRC Technical Notes, Institute for Prospective Technological Studies.
[9] „Metoda przeprowadzenia Generalnego Pomiaru Ruchu w roku 2015”. Wydział Analiz Ruchu, Departament Przygotowania Inwestycji, GDDKiA. 2014.
[10] Pamuła Wiesław. 2016. „Pomiary parametrów ruchu drogowego z wykorzystaniem UAV”. Prace Naukowe PolitechnikiWarszawskiej. Transport (113): 381 – 388.
[11] Treiber Martin,Arne Kesting. 2013. „Trajectory and Floating-Car Data. In: Traffic Flow Dynamics”. Springer, Heidelberg.
[12] Ziolkowski Robert. 2014. „Speed Profile as a Tool to Estimate Traffic Calming Measures Efficiency”. Journal of Civil Engineering and Architecture, Vol. 8 (12): 1585 – 1592.

Otrzymano : 30.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 28-29 (spis treści >>)