logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Paweł Sulik Instytut Techniki Budowlanej
mgr inż. Mateusz Tumidajewicz Instytut Techniki Budowlanej

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.04.09

Wartykule przedstawiono podstawowe zagrożenia pożarowe infrastruktury drogowej, koncentrując się na mostach i tunelach. Ponadto odniesiono się do zmian zaproponowanych w nowelizowanym rozporządzeniu dotyczącym bezpieczeństwa pożarowego obiektów infrastruktury drogowej.

Słowa kluczowe: obiekty infrastruktury drogowej; tunele;mosty; wymagania pożarowe; odporność ogniowa konstrukcji; reakcja na ogień.

* * *

Fire hazards of road infrastructure

This paper presents basic fire hazards of road infrastructure, focusing on bridges and tunnels. In addition, new regulation in the field of fire safety of road infrastructure was presented.

Keywords: road infrastructure; tunnels; bridges; fire requirements; fire resistance; reaction to fire.

Literatura
[1] Borowy Andrzej. 2013. „Bezpieczeństwo pożarowe tuneli – formułowanie wymagań w zakresie reakcji na ogień i odporności ogniowej”. Materiały Budowlane 491 (7): 26 – 28.
[2] Kaczorek-Chrobak Katarzyna, Bartłomiej Krzysztof Papis, Paweł Sulik. 2015. „Wymogi dotyczące reakcji na ogień kabli elektroenergetycznych w tunelach”. TTS Technika Transportu Szynowego, R22 (12): 756 – 761. XIX Międzynarodowa Konferencja Trans Comp.
[3] Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, z późniejszymi zmianami.
[4] Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, projekt z 14 grudnia 2015 r.
[5] Sulik Paweł, Piotr Turkowski. 2015. „Wymagania dotyczące odporności ogniowej konstrukcji tuneli w kontekście nowelizacji przepisów”. Materiały Budowlane 515 (7): 62 – 63.
[6] Sulik Paweł, Bartłomiej Sędłak, Daniel Izydorczyk. 2014. „Odporność ogniowa i dymoszczelność drzwi przeciwpożarowych na wyjściach awaryjnych z tuneli: badania i klasyfikacja”. Logistyka (6): 10104 – 10113.
[7] Turkowski Piotr, Paweł Sulik. 2015. Fire protection of CFRP-strengthened RC structures, in: Response of structures under extreme loading: Proceedings of PROTECT 2015 Fifth International Workshop on Performance, Protection & Strengthening of Structures under Extreme Loading, East Lansing, MI, USA, p. 789 – 796, Lancaster. DE Stech Publications.
[8] Zobel Henryk, Agnieszka Golubińska. 2000. Pożary mostów.Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów.

Otrzymano: 12.02.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 04/2016, str 34-35 (spis treści >>)