logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Mikołaj Binczyk Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Przemysław Kalitowski Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.01.19

Artykuł dotyczy wiaduktu łukowego zlokalizowanego w Słupsku w ciągu nowo budowanej łącznicy DK 6 i DK 21. Jako wieszaki na obiekcie zastosowano typowy system sworzniowy bez możliwości naciągania (nie ma mufy i nakrętek). Odpowiednie siły w cięgnach miały pojawić się w sposób naturalny po zwolnieniu przęsła z podpór montażowych. Jak się okazało, jeden z wieszaków został pozbawiony naciągu.Wartykule przedstawiono sposób identyfikacji sił w wieszakach oraz niekonwencjonalną metodę korekty siły w nienapiętym wieszaku.

Słowa kluczowe:  wiadukt łukowy, regulacja siły w wieszaku, wydłużenie termiczne.

* * *

Unconventional way of adjustment of tension in steel hanger of arche road viaduct

Paper refers to the arch viaduct in Słupskwhich is a part of new road between national roads number 6. and 21. Carriage way is suspended to the steel arch by hangers (typical steel rods without standard sleeve and nut – no adjustment of tension). The final forces in hangers were planned to be reached as a natural consequence of freeingthe super structure from temporary supports.Unfortunatelyone of the hanger was not loaded. The paper describes how the forces in hangerswere identified.Also shows unconventional way of adjustment of tension in failed hanger. Basic drawings and photos are included.

Keywords: arch viaduct, adjustment of force in hanger, thermal elongation.

Literatura :

[1] Prądzyński S., Kaliński W.,. Projekt wykonawczy wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul. Koszalińskiej w Słupsku. WiK. 2014.
[2] Żółtowski K., Żółtowski P., Efekty dynamiczne w cięgnach podwieszonych kładek dla pieszych.Wrocławskie DniMostowe. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2004.
[3] IRVIN M., Cable Structures, MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1981.
[4] www.sofistik.com.

Otrzymano: 22.10.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 01/2016, str. 66-68 (spis treści >>)