logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

27 października 2016 r. odbyła się Międzynarodowa Konferencja Monitoring Rynku Budowlanego 2016, podczas której eksperci ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku ogłosili prognozy dla rynku budowlanego.

Eksperci ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku wskazują, że po pierwszych III kw. 2016 r. produkcja budowlano-montażowa wyniosła jedynie 48 mld zł. Największym destabilizatorem rynku było budownictwo inżynieryjne, w którym produkcja wyniosła blisko 23 mld PLN, a więc aż o 22,6% mniej niż po III kw. 2015 r.. Na niekorzystne wyniki w budownictwie nakłada się również sytuacja na rynku pracy. Brak fachowców spowodował, że po II kw. 2016 r. w branży tej pozostawało 10,1 tys. wolnych miejsc pracy. Badania koniunktury przedsiębiorców wskazują, że ta sytuacja jest postrzegana jako główny problem w firmach.

Powyższą tematykę podejmowała Międzynarodowa Konferencja Monitoring Rynku Budowlanego 2016 (MRB), która odbyła się 27 października br. w Warszawie. Była to 19. edycja wydarzenia organizowanego przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Konferencja MRB zgromadziła ponad 100 przedstawicieli uczestników rynku budowlanego reprezentujących firmy, stowarzyszenia branżowe i media. W III sesjach podjęte zostały istotne dla polskiej „budowlanki” kwestie, począwszy od szczegółowych analiz i prognoz dla budownictwa mieszkalnego, niemieszkalnego i inżynieryjnego, poprzez blok poświęcony zielonym trendom w budownictwie europejskim, skończywszy na części marketingowej, która dotyczyła komunikacji z nowym pokoleniem konsumentów. 

Z ramienia ASM jako lidera na rynku badań na zlecenie sektora budowlanego w sesji analityczno-prognostycznej wystąpili Małgorzata Walczak-Gomuła, Beata Tomczak i Marta Łuszczyńska.

Spadki, spadki, spadki…. – tak można określić sytuację, jaka ma miejsce w branży budowlanej. Po ujemnej dynamice produkcji budowlano-montażowej w I kw. 2016 r., w kolejnych miesiącach spodziewano się szybszego wzrostu sektora. Pomimo, iż brano pod uwagę możliwe spadki wynikające w głównej mierze z przesunięć w zakresie przetargów z nowej perspektywy budżetowej UE, spodziewano się, iż II kw. okaże się sygnałem wyjścia z zapaści. Kolejne miesiące zakończyły się jednak ponownie dwucyfrowym spadkiem. Finalnie po pierwszych III kw. 2016 r. produkcja budowlano-montażowa była o 15,4% niższa, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Eksperci ASM wyjaśnili, że głównym powodem spadków w budownictwie okazały się przesunięcia przetargowe, co świadczy o uzależnieniu budownictwa od finansowania UE. Złą sytuację w branży budowlanej pogłębiło budownictwo niemieszkalne, w którym dynamika wyniosła -14,3%. Jedyny pozytywny wpływ na branżę miało budownictwo mieszkaniowe, w którym produkcja była o 8% wyższa niż w analogicznych III kw. 2015 r. O pozytywnej sytuacji w mieszkalnictwie świadczą również dane dotyczące liczby mieszkań oddanych do użytkowania. Po pierwszych dziewięciu miesiącach do użytku oddano 112 337 mieszkań, a więc o 10,9% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Biorąc pod uwagę sytuację w budownictwie na przestrzeni ostatnich pięciu lat eksperci ASM wykazują bardzo ostrożny optymizm w prognozowaniu na kolejny rok. Chociaż szacują wzrost wskaźników na koniec 2017 r. w stosunku do 2016 r., to jednak te wyniki i tak będą niższe niż w roku 2015.

Podczas Międzynarodowej Konferencji Monitoring Rynku Budowlanego 2016 wystąpili również eksperci zewnętrzni. Tematykę zielonych trendów w budownictwie w sesji międzynarodowej przedstawili Caroline Herotay i Molly Steinlage Cornet z Instytutu Zarządzania Środowiskiem w Brukseli oraz Vladimir Gumilar ze Słoweńskiego Klastra Budownictwa. Ze strony ASM wprowadził w temat Paweł Nowakowski.

W sesji marketingowej natomiast wystąpili eksperci-praktycy bezpośrednio zaangażowani w proces komunikacji marketingowej – Aleksandra Stankiewicz i Patrycja Woszczyk z firmy HRP, Tomasz Kalko (Blachy Pruszyński, Arati Tomasz Kalko) oraz Piotr Lutek z Grupy marketingowej Synergia. Wystąpienia i debaty bogatego programu konferencji MRB dały początek dyskusjom, które kontynuowane były w kuluarach podczas przerw. Stały monitoring rynku prowadzony jest przez ASM cały rok dzięki eksperckim, cyklicznym analizom – niezbędnym narzędziom do budowania strategii marketingowych.

Dane dotyczące aktualnej i przyszłej sytuacji w branży budowlanej w Polsce znajdą Państwo w kwartalnych i miesięcznych wydaniach opracowania Monitoring Rynku Budowlanego. Informacji udziela Beata Tomczak: b.tomczak@asm-poland.

Natomiast raport Monitoring Zagranicznych Rynków Budowlanych dotyczy poszczególnych krajów europejskich i pozaeuropejskich, informacji udziela Dawid Krysiński: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W przerwach konferencji można było również zapoznać się z modelami Toyota Hilux i Toyota Proace, które prezentował Główny Sponsor konferencji – Toyota Polska.

Źródło: ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku