logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Grupa Velux przystąpiła do programu partnerskiego Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jednocześnie, jako pierwsza firma z branży stolarki, VELUX opublikował polskie Raport Społecznej Odpowiedzialności.

Wydanie raportu CSR zbiegło się z świętowaniem 75 rocznicy istnienia Grupy VELUX i w kompleksowy sposób przedstawia jej zaangażowanie na rzecz społeczeństwa oraz środowiska.

„Społeczna odpowiedzialność to koncepcja, która stanowi podstawę naszej działalności biznesowej. W rozumieniu firmy VELUX CSR oznacza nie tylko kierunek wydawania pieniędzy, ale przede wszystkim sposób, w jaki je zarabiamy” – mówi Jacek Siwiński, dyrektor generalny VELUX Polska. „W tym roku obchodzimy wyjątkowy jubileusz, świętujemy 75 rocznicę istnienia Grupy VELUX. To doskonała okazja, by podsumować nasze aktywności w obszarze odpowiedzialnego biznesu, które wpisane są zarówno w misję firm VELUX jak i koncepcję Przedsiębiorstwa Modelowego” – dodaje.

VELUX - Przedsiębiorstwo Modelowe
Już w 1965 r. założyciel Grupy VELUX – Villum Kann Rasmussen – postawił sobie za cel stworzenie Firmy Modelowej, rozumianej jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie, które nie tylko dostarcza produkty użyteczne dla otoczenia, ale także traktuje swoich klientów, dostawców, pracowników i udziałowców lepiej niż większość innych korporacji. Te założenia do dziś są mocnym fundamentem, na którym opiera się działalność firmy VELUX. Efektem tej wizji jest prospołeczny model biznesowy.

Zaangażowanie na rzecz społeczeństwa
Kluczowym obszarem, na którym koncentruje się Grupa VELUX jest zrównoważone życie w budynkach, zarówno w kwestiach optymalnej wydajności energetycznej, jak i zdrowia i samopoczucie mieszkających w nich ludzi. Firma od lat zajmuje się aktywną promocją nowoczesnego i energooszczędnego budownictwa. Jedną z inicjatyw jest współtworzenie koncepcji Domów Aktywnych, w których zachowana jest równowaga pomiędzy niskim zużyciem energii, zdrowym klimatem wewnętrznym i ograniczeniem negatywnego wpływu na środowisko.
VELUX chętnie wspiera inicjatywy związane z edukacją ekologiczną jak np. kampania społeczna – Energetyczny Autobus – organizowana przez Krajową Agencję Poszanowania Energii. Jest też jednym z mecenasów programu edukacyjnego „Promujmy Polską Architekturę”, którego celem jest edukacja młodych architektów i przekonanie ich do stosowania nowoczesnych materiałów i rozwiązań technologicznych. Od ponad 12 lat polscy studenci są zapraszani do udziału w międzynarodowym konkursie International VELUX Award oraz mają szansę na staż w biurze architektonicznym VELUX, gdzie poznają zasady projektowania zgodnego z koncepcją zrównoważonego budownictwa.

Od wielu lat firma wspiera działalność organizacji społecznych w Polsce m.in. poprzez dotacje przyznawane przez niezależnie działające Fundacje VELUX, będące większościowym udziałowcem Grupy. W sumie, od 2003 roku Fundacje VELUX przekazały 27 grantów o łącznej wartości 85 mln zł na realizację inicjatyw związanych z ochroną socjalną oraz niwelowaniem różnic społecznych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem z powodu choroby, ubóstwa, sytuacji rodzinnej lub niepełnosprawności. Aktywnie wspiera również społeczności lokalne i współpracuje w władzami samorządowymi, np. jako sponsor Biegów Europejskich w Gnieźnie.

Zrównoważone produkty oraz wpływ na środowisko
Grupa VELUX olbrzymie znaczenie przywiązuje do wpływu produktów na otoczenie na każdym etapie ich życia. To determinuje proces produkcji i eksploatacji okien VELUX. Grupa VELUX opracowała analizę Cyklu Życia Produktu (ang. Life Cycle Assessments LCA), która uwzględnia wpływ okien dachowych VELUX na klimat i środowisko począwszy od zakupu surowców do ich wyrobu, produkcję i użytkowanie, aż po ich utylizację. Przykładem zrównoważonych produktów VELUX jest Nowa Generacja okien dachowych, która ogranicza zużycie energii, umożliwia lepsze doświetlenie wnętrz, a także gwarantuje niezwykły komfort użytkowania.
Wyrazem troski o środowisko naturalne jest ogłoszona w 2009 r. globalna strategia Grupy VELUX, polegająca na stopniowym ograniczaniu własnej emisji CO2 - o połowę do 2020 r. W Polsce, pomimo znacznego zwiększenia produkcji, od 2010 r. udało się zmniejszyć emisję CO2 o 16%. Polskie fabryki VELUX przeszły pozytywnie audyt energetyczny i na początku 2015 roku otrzymały certyfikaty ISO 50001. Spełniły tym samym wymogi dyrektywy unijnej odnośnie efektywności energetycznej przedsiębiorstw i dołączyły do nielicznego wciąż w Polsce grona firm posiadających system zarządzania energią zgodny z tą normą.

Odpowiedzialny pracodawca
Firma wspiera swoich pracowników oraz lokalne społeczności poprzez Fundację Pracowniczą, której celem jest świadczenie pomocy finansowej na rzecz pracowników (np. ciężka choroba, edukacja akademicka dziecka itp.). Bezpieczeństwo pracy to jedno z kluczowych zadań jakie stawia przed sobą firma VELUX. W 2010 roku we wszystkich fabrykach na świecie, również w Polsce został wdrożony Program Doskonałego Bezpieczeństwa (Safety Excellence Programme). Od momentu jego wprowadzenia liczba wypadków została zredukowana o 62 proc., celem jest zmniejszenia liczby wypadków do zera. Nagradzane są najlepsze usprawnienia z zakresu BHP i ochrony zdrowia. W 2015 r. dzięki zaangażowaniu pracowników firma wdrożyła 5 539 usprawnień produkcyjnych i BHP .

Partnerstwo z Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Publikacja raportu CSR zbiegła się z dołączeniem Grupy VELUX do Programu Partnerstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu. „Jesteśmy przekonani, że dzięki procesowi raportowania możemy nie tylko budować przewagę konkurencyjną, ale również wyznaczać trendy. Jako pierwsi w branży stolarki zdecydowaliśmy się na publikację raportu CSR, a także nawiązanie współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, dlatego naszą ambicją jest edukacja w tym obszarze kluczowych interesariuszy. Chcemy przekonywać, że odpowiedzialność społeczna jest ważną częścią biznesu i może przynosić realne korzyści dla przedsiębiorstwa” – podkreśla Jacek Siwiński, dyrektor generalny VELUX Polska.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu to działająca od 15 lat, największa organizacja pozarządowa w Polsce, która zajmuje się propagowaniem społecznej odpowiedzialności biznesu w kompleksowy sposób. Jest inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla polskiego CSR.

Źródło: VELUX Polska