logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Pod koniec stycznia 2016 r. dziewięć czołowych organizacji polskiej branży drogowej opublikowało "Białą Księgę Branży Drogowej". Publikacja zawiera wspólne rekomendacje dotyczące pożądanych zmian w polskim drogownictwie, a także postulaty branży wobec Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r.

Przygotowanie „Białej Księgi Branży Drogowej” było wspólną inicjatywą Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Sekcji Krajowej Drogownictwa NSZZ „Solidarność”, Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu oraz Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Publikacja stanowi wspólny głos środowiska drogowego działającego na rzecz rozwoju i unowocześnienia polskiego drogownictwa, pokazuje problemy i wyzwania przed którymi stoi. „Biała Księga Branży Drogowej” zawiera 39 kluczowych postulatów dotyczących potrzebnych zmian w polskim drogownictwie w obszarze ekonomiczno-finansowym, prawno-administracyjnym, rynkowym, zawodowym oraz zarządzania ruchem, a także sugestie branży odnośnie realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. Każdy problem jest dokładnie opisany oraz zawiera rekomendacje odnośnie sposobu jego rozwiązania.

Postulaty przedstawione w białej księdze odnoszą się m.in. do: zmiany procedur przetargowych i warunków kontraktowych, zapewnienia finansowania drogownictwa, w tym dróg samorządowych po 2020 r. oraz zwiększenia środków na utrzymanie dróg krajowych i samorządowych; konieczności przeprowadzenie analizy ekonomicznej w kontekście doboru technologii w zakresie planowanych do 2020 r. inwestycji w drogi ekspresowe i autostrady w Polsce; wyeliminowania z realizacji zamówień publicznych wykonawców-pośredników niedysponujących własnym zapleczem kadrowym i sprzętowym; modyfikacji formuły „Zaprojektuj i buduj”; zrównoważenia umów o zamówienia publiczne i przywrócenia międzynarodowych procedur realizacji inwestycji FIDIC, określenia zakresu odpowiedzialności urzędu Generalnego Dyrektora GDDKiA czy sposobu rozstrzygania sporów kontraktowych, W dokumencie znalazły się ponadto kwestie związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, uporządkowania i uspójnienia przepisów technicznych w drogownictwie oraz wzmocnienia roli inżyniera. Jedną z kluczowych rekomendacji jest także powołanie zespołu lub zespołów ekspertów, z udziałem sygnatariuszy „Białej Księgi Branży Drogowej”, którzy wsparliby Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wiedzą i doświadczeniem w pracach legislacyjnych.

„Biała Księga Branży Drogowej” będzie przekazana przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Skarbu Państwa, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Środowiska, Najwyższej Izby Kontroli, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, otrzymają ją także wszyscy Posłowie i Senatorowie RP.

Dokument jest do pobrania na stronie Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: www.pswna.pl

Źródło: materiały prasowe

02.02.2016 r.