logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Według planów GDDKiA w najbliższych latach w Polsce ma powstać 810 km dróg betonowych. Pozostałe trasy mają mieć nawierzchnie asfaltowe. Przedstawiciele Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa i Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych zaprezentowali swoje argumenty i szczegółowe wyliczenia sejmowej Komisji Infrastruktury.

GDDKiA stawia na drogi betonowe
Według obecnych planów GDDKiA, z nawierzchnią betonową ma zostać zbudowanych 810 km dróg szybkiego ruchu, przewidzianych do realizacji w ramach unijnego budżetu na lata 2014-2020. Pozostałe trasy mają mieć nawierzchnie asfaltowe.

Takiego rozwiązania nie są skłonni przyjąć przeciwnicy dróg betonowych. Na posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury przygotowali prezentację „Program budowy dróg a wybór technologii”, z której wynika, że gdyby ponad 800 km dróg ekspresowych i autostrad zaplanowanych w technologii betonowej wykonano w technologii asfaltowej, pozwoliłoby to budżetowi państwa zaoszczędzić ok. 809 mln zł na samej budowie i ponad 1,26 mld zł wraz z utrzymaniem inwestycji w okresie 30 lat. Tymczasem wyliczenia GDDKiA wykazywały, że właśnie budowa tych odcinków dróg w technologii betonowej pozwoli na oszczędności ok. 635 mln zł. 

Autorzy prezentacji powoływali się przy tym na niezależne wyliczenia i badania naukowe, a także na doświadczenia innych krajów (m.in. Niemiec), które według nich potwierdzają ekonomiczne i społeczne walory nawierzchni asfaltowych. Dlatego też zwrócili się do Komisji Infrastruktury o przeprowadzenie rzetelnej, niezależnej analizy ekonomicznej dotyczącej wyboru technologii dla planowanych do roku 2020 inwestycji drogowych oraz wpływu obu technologii na środowisko naturalne. Posłowie zapewnili, że przeanalizują dane przedstawione w prezentacji i odniosą się do nich.

Do realizacji w technologii betonowej GDDKiA zarekomendowała następujące odcinki dróg:

  • A1 odcinek Tuszyn – Częstochowa – Pyrzowice, 138,5 km,
  • A2 odcinek Lubelska – Mińsk Mazowiecki, 14,6 km,
  • S2 Południowa Obwodnica Warszawy (węzeł „Puławska” – węzeł „Lubelska”), 18,5 km,
  • S5 odcinki węzeł „Aleksandrowo” – Bydgoszcz – Szubin, 37,9 km,
  • S6 Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, 32,7 km,
  • S7 Gdańsk – Warszawa, odcinki granica woj. mazowieckiego/warmińsko-mazurskiego – Płońsk – Warszawa (S8), 128,3 km,
  • S7 Warszawa – Grójec oraz granica woj. świętokrzyskiego/małopolskiego – Widoma – Kraków, 84,6 km,
  • S8 Radziejowice –Paszków, Wyszków – Ostrów Mazowiecka, 50,6 km,
  • S17 Drewnica – Lubelska – Garwolin – Kurów, 114,9 km,
  • S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Budzisko (bez obwodnicy Augustowa), 187,7 km.

Źródło: sejm.gov.pl i gddkia.gov.pl

23.06.2015 r.