logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Na budowę drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego podpisano już umowę, a obwodnicy Ostródy wraz z odcinkiem B drogi S7 – wybrano wykonawcę. Ponadto, rozstrzygnięto przetargi na budowę obwodnic Lublina i Jarocina. Łączna wartość tych inwestycji to ok. 1,5 mld zł brutto.

Jak poinformował poznański oddział GDDKiA, na budowę drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S11 podpisano umowę z firmą Mota-Engil Central Europe S.A. i Mota-Engel, Engenharia e Construcao S.A. Wartość kontraktu to ponad 284 mln zł brutto. Obwodnica Ostrowa Wlkp. ma przejąć ruch tranzytowy z miasta i skrócić czas przejazdu drogą krajową nr 11 oraz usprawnić ruch w kierunku Poznań – Ostrów Wlkp. – Katowice oraz Kalisz – Ostrów Wlkp. – Wrocław. Pierwszy odcinek tej obwodnicy został przekazany do użytkowania pod koniec 2009 roku, a drugi, zgodnie z podpisaną umową, ma być gotowy za 24 miesiące od rozpoczęcia prac (do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych – od 15 grudnia do 15 marca). Do zadań wykonawcy należy m.in. optymalizacja dokumentacji projektowej oraz budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej długości ok. 12,8 km, węzła drogowego, 15 obiektów inżynierskich, sieci dróg poprzecznych i dojazdowych, urządzeń odwadniających i odprowadzających wody deszczowe, urządzeń oświetlenia drogowego, zabezpieczeń akustycznych, ogrodzenia obwodnicy i posadzenie zieleni przydrożnej. Budowa drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego zostanie dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Z kolei na wykonawcę obwodnicy Ostródy wraz odcinkiem B drogi ekspresowej S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe wybrano konsorcjum firm: Salini Polska Sp. z o.o. z Warszawy, Salini Impregilo S. p. A z Mediolanu i Todini Construzioni Generali S. p. A. z Rzymu, które złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu. Konsorcjum to zaoferowało bowiem zbudowanie tej drogi w ciągu 20 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) za kwotę 995,9 mln zł. W ramach inwestycji zostanie zbudowany 9,7-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 oraz drogi serwisowe, obiekty inżynierskie i ochrony środowiska, a także dwa węzły drogowe: Ostróda Północ na przecięciu z drogą wojewódzką 530 i Ostróda Południe na skrzyżowaniu z DK16. Natomiast obwodnica Ostródy długości 8,7 km pobiegnie od skrzyżowania z DK15 w rejonie miejscowości Ornowo do węzła Ostróda Południe. Będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasy ruchu w każdym kierunku.

Najkorzystniejszą zaś ofertę na budowę zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19 złożył Budimex, proponując wykonanie tej inwestycji za kwotę prawie 424 mln zł brutto i deklarując 19-miesięczny termin jej realizacji (z wyłączeniem okresów zimowych). W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej S19 długości 9,8 km, który pozwoli ominąć Lublin od strony zachodniej. Trasa rozpocznie się od zbudowanego już na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy się na połączeniu z DK19 w Konopnicy. Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie (robocza nazwa Płouszowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830) oraz Lublin Węglin (robocza nazwa Konopnica, na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747).

Budimex wygrał również przetarg na budowę obwodnicy Jarocina w ciągu drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg – Poznań – Bytom, którego oferta opiewa na 293,39 mln zł brutto. Obwodnica Jarocina ma mieć ok. 13 km długości i przejąć ruch tranzytowy z dotychczasowej drogi krajowej nr 11 oraz nr 12 i 15. Ponadto, wykonawca zbuduje m.in. dwa węzły drogowe, 13 obiektów inżynierskich, drogi dojazdowe oraz inne urządzenia towarzyszące. Termin realizacji inwestycji to 24 miesiące od daty zawarcia kontraktu (z wyłączeniem okresów zimowych). Umowy na budowę zarówno obwodnicy Lublina, jak i Jarocina, zostaną zawarte po zakończeniu kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – oczywiście jeśli ocena procedur przetargowych będzie pozytywna.

Źródło: GDDKiA

29.10.2014 r.