logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Most z kompozytów w Błażowej będzie również jedną z nielicznych przepraw mostowych w Europie wykonanych w tej innowacyjnej technologii i jednym z największych tego typu obiektów na świecie pod względem rozpiętości przęsła – poinformował Mostostal Warszawa S.A.

Most drogowy powstanie w ciągu ulicy Pułaskiego w Błażowej (pow. rzeszowski) i zastąpi stary o konstrukcji stalowo–drewnianej z 1958 roku, który nie spełnia już współczesnych wymagań. Nowa przeprawa zostanie wykonana z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej (ang. fibre-reinforced polimer – FRP). Będą to włókna węglowe i szklane otoczone żywicą epoksydową, z których od lat wykonuje się konstrukcje w przemyśle lotniczym, samochodowym i stoczniowym ze względu na trwałość, lekkość, odporność na korozję i wręcz doskonałe parametry mechaniczne tych kompozytów. Znajdują również zastosowanie w budownictwie, głównie jako elementy wzmacniające w postaci mat czy taśm.

Demonstracyjny most drogowy z kompozytów o szerokości 10 m zrealizuje konsorcjum kierowane przez Mostostal Warszawa S.A. z udziałem Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i firmy Promost Consulting z Rzeszowa – w ramach programu „Demonstrator Plus” realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które na wsparcie tego projektu przeznaczyło 5,15 mln zł.

Obecnie trwają prace badawcze i przygotowawcze, które rozpoczęły się w listopadzie 2013 roku i mają się zakończyć w marcu 2016 roku. Według szacunków, nowa przeprawa będzie funkcjonować bez dodatkowych kosztów od 50 do 75 lat.

Most w Błażowej będzie miał budowę płytowo-belkową. Płyta z betonu lekkiego zbrojonego kompozytami zostanie zespolona z czterema dźwigarami kompozytowymi, które będą stanowiły główny element konstrukcyjny mostu. Zanim jednak rozpocznie się budowa mostu, pierwsza belka wyprodukowana przez Mostostal Warszawa S.A. trafi do laboratorium Politechniki Rzeszowskiej, gdzie zostanie poddana kompleksowym badaniom wytrzymałościowym, a wyniki tych badań posłużą do weryfikacji modelu numerycznego wykorzystywanego do projektowania przeprawy.

Prace badawcze, budowa mostu oraz badanie parametrów eksploatacyjnych pochłoną łącznie 10 mln zł. Wprawdzie kwota ta jest wyższa niż koszt budowy przeprawy mostowej metodą tradycyjną, ale – jak twierdzi Juliusz Żach, kierownik Działu Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa S.A. – „dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów skróci się czas budowy, a koszty utrzymania mostu będą bardzo niskie”.

Źródło: mostostal.pl

27.10.2014 r.