logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Alina Pietrzak, dr hab. Małgorzata Ulewicz, prof. PCz, Politechnika Częstochowska;Wydział Budownictwa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.10.26
(Oryginalny ar tykuł naukowy)

W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu dodatku odpadówpolimerowych nawybranewłaściwościmechaniczne zapraw cementowych (wytrzymałość na zginanie i ściskanie) wykonanych z cementu CEM I 42,5. Odpady polimerowe (zużyte dywaniki samochodowe) o uziarnieniu 0 – 2 mm stosowano w ilości 5; 7,5 oraz 10% masy cementu jako dodatek lub zamiennik piasku. Badania zostały przeprowadzone zgodnie z normą PN-EN 197-1. Celem badań było określenie możliwości wykorzystania odpadów polimerowych pochodzących z wykładzin samochodowych jako zamiennika kruszywa lub dodatku w zaprawach cementowych. Przeprowadzone badania nie potwierdziły możliwości wykorzystania wspomnianych odpadów w technologii produkcji zapraw cementowych.

Słowa kluczowe: zaprawa cementowa; wytrzymałość na zginanie; wytrzymałość na ściskanie; odpady polimerowe.

Effect of post-consumer automotive lining carpets waste on the
strength parameters of cement mortars

In article, the results of research on the influence of added polymer waste on the selected mechanical properties of cement mortar (bending and compressive strength) based on cement CEM I 42.5 are presented. Polymer waste (automotive lining carpets) with a grain size of 0 – 2 mm was used in an amount of 5; 7.5 and 10% of cement mass as an additive or substitute for sand. The tests were carried out in accordance with PN-EN 197-1. The aim of the research was to determine the possibility of using polymer waste derived from car liners as a substitute formaggregates or addition in cementmortars. The tests carried out for the designed series ofmortars unfortunately didn’t confirm the possibility of using these wastes in the technology production of cement mortar.

Keywords: cement mortar; bending strength; compressive strength; polymer waste.

Literatura
[1] Komornicki Robert, Regina Jeziórska, Agnieszka Abramowicz, Zbigniew Wielgosz. 2013. „Recykling odpadów wykładzin samochodowych”. Przetwórstwo Tworzyw 153 (3): 208 – 212.

[2] PN-EN 197-1:2012 Cement – Część 1. Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku.
[3] UlewiczMałgorzata, Jerzy Siwak. 2010. Procesy odzysku i recyklingu wybranych materiałów. Wydawnictwo PCz. Częstochowa.
[4] www.teraz-srodowisko.pl.
[5] www.autodywaniki.pl.
[6] Zielona Księga w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku. Bruksela. COM (2013): 123.

Przyjęto do druku: 27.08.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2018, strona 85-86 (spis treści >>)