logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Andrzej MareckiPolitechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Wojciech Terlikowski, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.11.39

Na terenie Polski istnieją 132 mosty/wiadukty i kładki drogowe, w tym 16 we Wrocławiu, które są wpisane do rejestru zabytków [1]. Liczba kolejowych obiektów inżynieryjnych starszych od stu lat, to przeszło 8000 szt. [2]. Należy podkreślić, że remont zabytkowego obiektu mostowego wymaga pogodzenia w projekcie rewitalizacyjnym funkcji użytkowych z formą architektoniczną i pierwotnym rozwiązaniem konstrukcyjnym obiektu. Konsekwencją tego jest poszukiwanie i zastosowanie indywidualnych rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych, dopuszczalnych z punktu widzenia ochrony substancji zabytkowej, które jednocześnie będą spełniały wymagania współczesnych przepisów budowlanych, norm obciążeniowych i warunków technicznych. Biorąc pod uwagę skalę problemu, w artykule przedstawiono sposób skwantyfikowania zdolności rewitalizacyjnej mostu zabytkowego. Omawianą cechę możemy przedstawić za pomocą procentowego wskaźnika mówiącego o tym, czy rewitalizacja jest zalecana, trudna z problemami, zalecana czy też z dużym prawdopodobieństwem sukcesu. Cecha ta wskaże racjonalną strategię rewitalizacji, której efektem będzie pogodzenie w projekcie rewitalizacyjnym postulowanych funkcji użytkowych z formą architektoniczną i pierwotnym rozwiązaniem konstrukcyjnym mostu.

Słowa kluczowe: mosty zabytkowe; diagnostyka interdyscyplinarna; remont.

* * *

The revitalization potential of a historic bridge as a basis for choosing a suitable renovation strategy

The register of historic monuments in Poland currently includes 132 bridges, viaducts and footbridges, 16 of which are located in Wrocław [1]. There are more than 8 thousand engineering structures that are over 100 years old in Poland [2]. It should be noted that renovating road bridges that were entered into the register of historic monuments usually requires reconciling the desired usage parameters with the historic architectural form and structure of the bridge. Therefore, the process requires implementing bespoke technological solutions that allow to retain the historic character of the structure while being compliant with current construction regulations, load norms, and technical requirements.The article presents an approach to solving the above challenges through quantifying the "revitalization" potential of a historic bridges. All of the above factors are reflected by the potential index (expressed in percentages) which may help in determining whether the "revitalization" project in question is:feasible but likely to be difficult and problematic or feasible and likely to be successful The index will help in selecting a rational revitalization strategy that will make it possible to reconcile the desired usage parameters with the historic architectural form and structure of the bridge.

Keywords: historic bridges; interdisciplinary diagnostics; renovation.

Literatura
[1] Marecki Andrzej. 2014. „Problemy formalne, architektoniczne i konstrukcyjne remontów zabytkowych miejskich mostów drogowych”. JCEFA, t. XXXI, z. 61 (3II/14): 347 – 356.
[2] Bień Jan. 2009. „Mosty kolejowe – uszkodzenia, awarie, katastrofy”. XXIV Konferencja Naukowo-Techniczna „Awarie budowlane”: 45 – 62. Szczecin – Międzyzdroje.
[3] Rymsza Janusz. 2011. „Trasa Łazienkowska w Warszawie Jako Zabytkowa Miejska Arteria Komunikacyjna”. Technical Transactions Politechniki Krakowskiej 3-B.

Otrzymano: 14.09.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 11/2017, str. 95-96 (spis treści >>)