logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Sprzedaż cementu w Polsce w 2017 r. wyniesie 16,1 mln ton (o 2,5% więcej niż w 2016 r.), a w 2018 r. nawet 17 mln ton prognozuje Stowarzyszenie Producentów Cementu. Dla przyszłości branży cementowej w Polsce istotne będą rosnące obecnie nakłady inwestycyjne w budownictwie mieszkaniowym i infrastrukturalnym, a także kształt Europejskiego Systemu Handlu Emisjami.

Przemysł cementowy w Polsce
Obecnie w Polsce działa 14 zakładów cementowych zlokalizowanych na terenie 8 województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, śląskiego i świętokrzyskiego. Należą one do 8 grup producenckich (kolejność alfabetyczna): Cementownia Kraków Nowa Huta, Cementownia Odra, Cementownia Warta, CEMEX Polska, Dyckerhoff Polska, Grupa Ożarów, Górażdże Cement i Lafarge Cement. Zakłady zlokalizowane są zwykle w małych miejscowościach, a do produkcji klinkieru i cementu wykorzystuje się wyłącznie lokalne surowce. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) branża cementowa zatrudnia bezpośrednio 4 tys. pracowników, a w otoczeniu nawet ok. 25 tys. Do kasy państwowej w formie różnych podatków odprowadza każdego roku ok. 1,5-1,7 mld złotych. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Cementu CEMBUREAU, 1 euro zainwestowane w przemyśle cementowym pozwala na wygenerowanie 2,8 euro w innych gałęziach gospodarki.

Moce produkcyjne cementowni w Polsce, które sięgają 22-24 mln ton cementu, w 2016 r. były wykorzystane w ok. 70% - mówił Andrzej Ptak, przewodniczący SPC, prezes zarządu i dyrektor Generalny Grupy Ożarów. W ubiegłym roku wyprodukowano 15,7 mln ton cementu (ok. 2% więcej niż w 2015 r.). Jak przewidują eksperci z Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych, w związku z rosnącymi nakładami inwestycyjnymi, rozwijającym się budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturalnym, sprzedaż cementu w Polsce w 2017 r. wyniesie 16,1 mln ton (o 2,5% więcej niż w 2016 r.), a w 2018 r. może osiągnąć 17 mln ton.

Nowoczesne cementownie a środowisko
Dzięki milionowym inwestycjom polskie cementownie należą do najnowocześniejszych na świecie, podkreślił Ernest Jelito, członek zarządu SPC, prezes i dyrektor generalny Górażdże Cement. Obecnie zakłady te nie tylko nie są już uciążliwe dla środowiska, ale wręcz pomagają w rozwiązywaniu problemów środowiskowych m.in. związanych z zagospodarowaniem odpadów. W piecach cementowych w Polsce, w bezodpadowym procesie spalania, można zagospodarować nawet 12% powstających w kraju odpadów komunalnych w postaci paliw alternatywnych. Cementownie są obecnie jedynym sektorem przemysłowym w Polsce wykorzystującym paliwa alternatywne na bazie odpadów komunalnych (tzw. RDF). Aktualnie branża cementowa zużywa ponad 1,4 mln ton paliw alternatywnych, w tym około 1 mln ton stanowią frakcje komunalne.
Dzięki wykorzystaniu paliw alternatywnych oszczędzane są paliwa kopalne. Według danych SPC średnio 60% ciepła pochodzącego z paliw kopalnych jest zastępowane przez ciepło powstające w wyniku spalania paliw alternatywnych. W dwóch cementowniach wskaźnik ten przekracza 80%.

Europejski System Handlu Emisjami (ETS)
Przedstawiciele SPC od kilku miesięcy aktywnie uczestniczą w dyskusjach nad przyszłymi zasadami funkcjonowania Europejskiego Systemu Handlu Emisjami. W marcu 2017 r. Parlament Europejski odrzucił projekt Komisji Europejskiej dyskryminujący branżę cementową i wapienniczą, który zakładał kupowanie 100% pozwoleń na emisję CO2 od 2023 r. Przemysł cementowy musi pozostać na liście sektorów zagrożonych wyciekiem emisji tzw. carbon leakage. Cementownie muszą mieć możliwość dostępu do bezpłatnych uprawnień, bez których produkcja cementu jest niemożliwa w warunkach zdrowej konkurencji, tzn. z producentami spoza granic UE, którzy nie są objęci ETS – postulują przedstawiciele branży cementowej. Trzeba pamiętać, że 63% emisji CO2 powstającej podczas produkcji klinkieru to emisja procesowa, będąca wynikiem rozkładu węglanu wapnia. Energia z paliw alternatywnych produkowanych z odpadów komunalnych powinna być zaklasyfikowana jako energia odnawialna, a współspalanie paliw powinno być wyłączone z Systemu Handlu Emisjami CO2.  

Nowoczesne drogi i budownictwo mieszkaniowe z betonu
Zastosowani cementu i betonu, jako alternatywnego surowca lub konstrukcji w budownictwie infrastrukturalnym, mieszkaniowym i przemysłowym, znajduje coraz więcej zwolenników.

W Polsce mamy już około 600 km betonowych dróg ekspresowych i autostrad oraz około 600 km betonowych dróg lokalnych. Obecnie w technologii betonu cementowego realizowanych jest 120 km autostrad, a dzięki Programowi Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2020 r. ma powstać kolejne 810 km. Eksperci z SPC dowodzą, że nawierzchnie z betonu cementowego są trwalsze i zapewniają lepsze parametry bezpieczeństwa ruchu (jasna jezdnia, brak kolein, dobra przyczepność), a na etapie budowy są tańsze o 30% od nawierzchni asfaltowych. Z wyliczeń przedstawionych przez prof. Jana Deję, dyrektora Biura Zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu wynika, że koszty budowy, remontów i utrzymania przez 30 lat 1 km drogi ekspresowej dwujezdniowej z nawierzchnią betonową są o ponad 50% niższe, w porównaniu z nawierzchnią asfaltową (odpowiednio 2,43 mln zł i 5,34 mln zł). Stosowana w Polsce technologia budowy nawierzchni betonowych dróg ekspresowych i autostrad z tzw. odsłoniętym kruszywem to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w Europie. Odsłonięte kruszywo zapewnia odpowiednią szorstkość nawierzchni, a co za tym idzie krótszą drogę hamowania czyli większe bezpieczeństwo ruchu oraz ogranicza hałaśliwość nawierzchni, która jest porównywalna z nawierzchniami asfaltowymi. Warto pamiętać, że drogi betonowe są budowane z krajowych – lokalnych surowców.

Z kolei Przemysław Borek, prezes zarządu Pekabex S.A. udowadniał, że zastosowanie betonu, szczególnie prefabrykowanego, to dobry kierunek rozwoju nowoczesnego i niedrogiego budownictwa przemysłowego i wielorodzinnego. Budownictwo prefabrykowane cieszy się sporym zainteresowaniem w krajach skandynawskich, np. w Finlandii i Szwecji, gdzie Pekabex zrealizował już kilkanaście budynków wielorodzinnych. Za wyborem tej technologii dla budownictwa mieszkaniowego przemawiają: szybkość montażu (budynek do zamieszkania powstaje w ciągu 8-9 miesięcy), dokładność wykonania i trwałość.

Źródło: SPC

21.04.2017 r.